Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, January 19, 2018

Kehilangan kad pengenalan, kecuaian adalah kos!


Image result for denda hilang ic kali pertama


Seminggu lebih saya risau mengingatkan kehilangan kad pengenalan saya. Sebelum ini saya sudah beberapa kali kehilangan kad pengenalan, dan biasanya saya temuinya semula selepas saya mendapat kad pengenalan baru. He he he.

Namun kali ini saya bimbang didenda dengan jumlah yang banyak sebab kadar denda baru adalah mahal bagi saya (yang tidak ada banyak duit). Saya hubungi Jabatan Pendaftaran Negara. Melalui telefon saya diberitahu kadar denda yang baru  tersebut sudah tak main`puluhan', dia main `ratusan' dan `ribuan'.

Saya hilang kad pengenalan akibat saya tidak letakan semula ke dalam dompet setelah mengeluarkannya.

Saya anggap RM100 adalah besar pada zaman ini. Maksud saya dengan harga barang naik kiri kanan, RM100 itu banyak kesannya.

Tiba-tiba saya jumpa kad pengenalan itu dalam beg lap top saya. Baru saya ingat saya letak di situ. pelik kan?

Saya harap pembaca blog ini berhati-hati kerana kecuaian adalah kos.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home