Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, November 7, 2017

Berfikiran positif

Image result for be positive
Kita tiada pilihan...

Dapatkah kita berfikiran positif pada setiap masa dan dalam semua keadaan? Jawapannya, tidak!

Saya memiliki sahabat yang sering berfikiran positif, sehingga adakalanya ia membuatkan saya tertanya-tanya. Adakah dia memang begitu? Maksud saya positif dalam semua perkara? Atau dia sedang berdrama?

Dan saya juga memiliki kawan yang sering berfikiran negatif sehingga saya lihat tiada keseronokan dalam kehidupannya. Mengapakah terjadi sebegitu?

Mungkin pada setiap manusia, ianya berbeza. Contohnya, dalam beberapa perkara kita boleh positif dan dalam beberapa perkara kita tidak boleh bersikap positif. Contohnya kita lebih berfikiran positif tentang anak-anak kita tetapi tidak pada pasangan kita. Haaa...

Mengapa kebanyakan pakar motivasi mahu kita berfikiran positif. Pada pendapat saya, sebab utama kerana ianya penting untuk kita menjadi tenang dan tidak stress dalam hidup. Orang yang berfikiran negatif akan rasa gelisah, takut dan selalu merungut. Perkara ini membawa kepada stress...

Saya menulisnya dengan senang tetapi saya sendiri dalam beberapa keadaan berperang diri untuk memiliki pemikiran positif...

Seorang manusia yang melalui pelbagai cabaran hidup mungkin akan selalu berfikiran negatif. Memang betul cabaran akan menjadikan kita kebal dan matang, tetapi cabaran juga menjadikan seseorang itu pengalah dalam hidup.

Namun saya pasti dalam beberapa keadaan kira wajib berfikiran positif kerana kita sudah tiada pilihan.

Apakah keadaan itu? Haaa...


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home