Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, September 8, 2017

Cinderellela: Kesusahan, kekejaman, kecantikan dan kehidupan Cate Blanchett!

Image result for cinderella movie
Cerita dongengan...

Ada dua jenis manusia yang jahat. Pertama dia jadi jahat kerana dia susah, dan kedua dia memang jahat.

Semalam saya menghabiskan sebahagian besar malam saya dengan mengadap TV. Saya tahu salah satu ciri orang yang tidak berjaya dalam hidup adalah selalu suka mengadap TV. Namun saya beri kekecualian pada diri saya. Sebabnya? Sebabnya setiap kali saya lihat TV, saya akan ada fokus baru, pengajaran hidup.

Semalam saya lihat cerita Cinderella di HBO. Entah berapa kali saya telah tengok cerita ini, kali ini saya fokus kepada watak emak tirinya.

Image result for cinderella movie kate
Emak tiri selalunya jahat? mengapa yea?

Agak kelakar sebab dalam cerita ini, emak tirinya Cate Blanchett beritahu dia jadi kejam sebab perkahwinan pertamanya dia dapat dua orang anak kemudian suaminya mati, dan dia kawin kali kedua dapat sorang anak tiri dan suaminya juga mati. Dia percaya tiada yang percuma di dalam dunia ini. Semua kena beli.

Dia menggambarkan kesusahan akan membuat kita jadi kejam.

Dan tentulah Cinderellela jawab" Kasih sayang tidak boleh dijual beli...He he he.

Watak jahat ini sangat jahat namun oleh kerana Cate ini cantik saya tidaklah benci dia sangat. Saya tidak hairan sebab ramai lelaki lain juga begitu. He he he.

Classic casting: She played Galadriel in the The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring
Cate dalam LOTR
Anak-anak Cate tak berapa teruja bila Cate berlakon watak mak tiri dalam Cinderellela, mereka lebih suka mak mereka berlakon dalam Loard of the ring (LOTR). 

Siapa suka lihat watak maknya jadi jahat kan?


Family fun: The Australian's boys Dashiell, 13, Roman, 10, and Ignatius, seven, pictured with mum
Anak-anak lelaki Cate


Versatile: The Australian actress, pictured at Golden Globe Awards in 2005, says her boys prefer Galadriel
Cantik, semua orang nak tengok termasuk perempuan. lelaki apatah lagi!.

Image result for cate blanchett red hair benjamin button
dengan Brat Pitt dalam filem Benjamin Button

Cate ini cantik, tidak boleh nak cakap apa. Namun pada hari-hari biasa dia biasa macam mak cik jual sayur jea. Ikat rambut dukung anak macam orang biasa. Berpakaian pun biasa jea..asal capai dek tangan.

Maybe it's a girlthing: Cate was seen returning to Australia with her newly adopted daughter Edith recently
Lawa kasut

Kembali kepada cerita Cinderellela tadi. Memang tak dapat dipisahkan kecantikan dan hati budi adalah suatu perkara yang penting. Saya percaya putera raja jatuh cinta kepada Cinderellela kerana kecantikan. Sebab memang cantik pun, tidak boleh kata apa. Cuma kali ini dalam filem ini saya lihat pemilihan fizikal emak tiri dan dua adik beradik tiri cinderellela juga cantik. Dalam filim ini emak tirinya digambarkan seorang perempuan cantik yang kejam dan dua beradik tirinya juga cantik tetapi bodoh tak boleh diharap.

Maka ada perempuan cantik yang kejam, ada perempuan cantik yang bodoh, bukannya semua perempuan cantik sabar dan berbudi pekerti yang baik. Sila ambil ingatan.

Filem ini seperti biasa filem-filem Cinderellela yang terdahulu mempromosikan kesabaran dan hati yang baik adalah magik yang sebenarnya! Dan ianya memang betul sebab dua perkara itu memang sukar dah nak dapat dalam masyarakat kita...

Selepas itu saya tengok King Kong pula di TV3, dan pengajarannya paling senang iaitu `kecantikan membunuh!"

He he he.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home