Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, August 2, 2017

Bukan impian saya...

21bukan mimpi saya

Seingat saya, saya tidak pernah berangan atau impikan suatu hari nanti saya akan miliki kereta besar yang cantik. Malah sedari kecil saya tidak pernah bayangkan saya sedang atau miliki kereta! Ia tidak pernah menjadi impian saya semasa saya belajar, bekerja, dan sehinggalah sekarang.

Miliki kereta besar, cantik dan bergaya, bukanlah hambatan hidup saya.

Saya pernah impikan ada rumah besar. Rumah yang banyak bilik, dapur yang luas, dan ruang tamu dipenuhi perabut yang mahal-mahal (bukan gaya minimalis). Malah siap di minda saya rumah itu ada pagar yang cantik. Pagar kayu putih. Namun sekali lagi saya tekankan, saya tidak pernah pula membayang (walaupun sekali) saya miliki kereta apatah lagi memandu kereta. He he he.

Dari kecil saya melihat kereta seperti saya melihat objek lain. Television, bangunan, perabut dan lain-lain, kereta termasuk dalam katogeri objek yang saya rasa `biasa’. Saya tidak pernah melihat kereta dan terus berminat mengenainya. Pendek kata kereta tidak pernah ada dalam bayangan kamus hidup saya. Ke manakah bayangan tersebut? Mengapa ia tidak menjelma di minda saya. Mengapa miliki kereta yang besar, cantik dan hebat tidak menjadi cita-cita saya. Tidak pernah langsung.

Kereta tetap menjadi satu alat untuk bergerak dari satu temnpat ke tempat yang lain. Itu sahaja bagi minda saya. Semakin besar kereta kita tentulah semakin parah kita membayar ansuran bulanannya. Detik hati saya.

Apabila seorang kawan lama yang sama-sama menuntuk di university bertanyakan kereta apa yang saya pakai sekarang? Saya jadi pelik dan terus blok FB dia. Sebabnya dia tidak senonoh dan bodoh kerana setelah begitu lama tidak berjumpa dia tanya saya pakai kereta apa? Mungkin dia mahu menilai saya. Mabuk.

Namun tidak salah bagi sesiapa atau mana-mana pihak mahu bercita-citakan kereta besar dan cantik untuk kehidupan mereka. Kereta besar dan cantik tentu memberi nilai keselesaan dan kepuasan bagi mereka. Kepada saya, kereta hanya muncul sebagai suatu pertolongan besar. Ia tidak perlu besar atau cantik atau selesa. Sebabnya bukan kita nak tidor dalamnya. He he he.

Mungkin saya bukan suka bergaya. lelaki baik mungkin begitu sifatnya...he he he. Saya puji diri sendiri.


Kalua ada orang kata kereta jadi pengukur kejayaan hidup atau kebahagiaan hidup seseorang… saya kesian padanya…


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home