Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, June 6, 2017

Mengapa dibenarkan balik awal pada bulan ramadhan?

Sebenarnya sama ada kita berkerja menggunakan fizikal atau mental, ia memberi tekanan kepada fizikal dan mental kita. Oleh sebab itulah (sebab kesihatan) mengikut akhta pekerja, perkerja tidak boleh diberi kerja melebihi 5 jam berturut-turut. Kena ada waktu rehat. Waktu sengang.

Kita juga rasa letih bila balik kerja, rasa letih dan lesu yang adakalanya kita sendiri tidak sedar. Dipercayai sesiapa yang apabila sekembali dari kerja terus membuat kerja rumah, ia akan menjejaskan bukan sahaja kesihatan fizikal, tetapi juga mental. Memberi tekanan.

Balik kerja pada waktu petang, badan sudah berbau dan otak sudah agak letih. Sebab itulah saya bersandar ke kerusi untuk rehat sekejap. Dan seorang kawan saya Dr Nisreal (nama samaran), beritahu pernah dia terlelap sampai ke pagi!. Dia kata dia letih. Badan dia shut down sendiri.

Pada bulan puasa ini saya ambil peluang untuk membuat pilihan balik awal. Majoriti atau hampir 100% kawan-kawan saya tidak mengambil pilihan seperti saya. Saya tidak pula tahu kenapa. mungkin ada sebab-sebab mereka sendiri.

Namun bagi saya adalah penting untuk balik awal pada bulan ramadhan. Saya mahu rehat sedikit dan cepat-cepat persiapkan diri untuk ramadhan.

Kalau balik awal tak tergesa singgah bazar ramadhan, kalau nak masak pun tak tergesa-gesa. Kalau yang berkeluarga ia juga sebagai peluang untuk berada dengan pasangan dan anak-anak masing-masing.

Sama ada swasta dan kerajaan, mereka ada memberikan kelonggaran pada bulan Ramadhan. Rujuk bawah; Pekeliling (surat).




Ketua Setiausaha Negara. Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata, balik awal ini supaya memberi pekerja lebih masa menyediakan diri untuk beribadat: Katanya;


"Langkah itu diambil bagi memberikan kemudahan kepada mereka untuk memanfaatkan bulan ramadan yang mulia ini bagi menjalani tanggungjawab ibadah."


Saya ambil peluang untuk balik awal. Namun begitu, tidak semestinya saya balik awal tiap hari kerana kerja-kerja saya banyak dan tak habis-habis bertali arus...

Tetapi saya terharu dengan kelonggaran yang kerajaan berikan, ini bermakna ia perihatin terhadap keluarga dan ibadat kakitangan awannya.

Samada kita mahu rebut atau tidak peluang ini, bergantung kepada objektif kita di bulan remadan. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home