Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, February 13, 2017

Kisah hutang, muka syahdu dan kitab agama



Image result for into the wood  the wolf
The wolf


SEMALANG saya jumpa kawan saya yang kawan juga kepada sahabat baik saya dari Kuala Lumpur.

Kawan saya ini luahkan sesuatu. Saya rasa kesian pulak ke dia apabila dia luahkan bahawa seorang sahabat baik saya tidak membayar hutangnya sedangkan sekarang dia sangat sedang memerlukan duit.

Saya tidak mahu lihat dia rungsing, lalu untuk meredakan rasa hatinya dengan membuka satu rahsia yang bahawa sebenarnya bukan dia sahaja yang `kena'. Saya juga mengalaminya.

Sudah bertahun lamanya, sehingga saya sudah lenguh dan putus asa menuntutnya. Saya tidak tuntut lagi. Jika dia tidak mahu juga membayarnya, saya halalkan (walaupun jumlah itu besar bagi saya yang makan gaji ini dan tak handsum ni.)

Saya kenangkan bahawa dia juga banyak tolong saya, lagipun tidak perlulah dia nanti kena cari saya di `sana'. Banyak lagi orang lain yang dia kena cari nanti...he he he.

Kawan saya yang kawan kepada sahabat baik saya ini juga menceritakan bahawa ada kemungkinan kawan-kawan lain juga terkena... Maknanya bukan kami berdua sahaja.

Maka bagi saya tidak baiklah begitu. Berhutang kerana kehidupan kita dan menyusahkan kehidupan orang.

Sahabat baik saya ini sangat kelas orangnya. Jenis selalu ke luar negara, bergaya, berharta dan modern. Tahu serba serbi yang benar, kerajaan tak pernah betul. Pasal agama tak perlulah beritahu lagi. Kalau tengok tentu syahdu... Kalah ulamak Timut Tengah dan Timur Lester.

Tapi itulah. Tuhan nak tunjukan kepada kami berdua... bahawa orang yang baca kitab pun kita tak boleh percaya!

Sekian.




2 comments:

Anonymous said...

setuju benor.. yg disangka alim kdg tidak.. jgn pcaya sangat je laa..hmphhh-trinitoo

Jankaulu said...

memang

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home