Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, January 17, 2017

Barang naik harga, kisah katak dan kisah kawasan hitam bawah mata saya

Image result for men eye care cucumber
Gambar hanya hiasan

Balik dari kuliah semalam saya singgah di Supermaket Pantai Selamat. 

Sebagai orang biasa, saya risau melihat harga-harga barang yang semakin naik kerana pendapatan saya naik tidak segalak harga menaik. Saya makan gaji.

Semalam ketika saya mencari timun untuk tutup mata saya, saya terlihat harga buah-buahan sudah naik. Buahan yang biasa dibungkus tersebut sudah menghampiri RM10. Ala...buah-buah seperti epal dan oren tu la.

Saya bukan berkira tetapi saya perlu masa sikit untuk berfikir adakah saya perlu belanja seperti selalu? Tentulah jawapannya tidak! Tidak, dan tidak!.

Jawapannya `tidak' kerana kadar kenaikan gaji saya tidak dapat menutup inflasi dan gaya hidup saya. Jadi saya perlu berhati-hati dalam membeli. Jika tidak adalah sia-sialah belaka saya belajar ekonomi kalau perilaku saya tidak boleh berkrompomi. 

Saya tiba-tiba rasa kesian kepada keluarga yang mempunyai keluarga besar (unsur agama). Walau bagaimanapun setiap orang bertanggungjawab merancang perbelanjaan mereka. Jangan sampai kebulur. Hidup tak berapa setail tak apa, asal keperluan asas ada. Kena laaa ukur baju dengan badan sendiri. Tak bolehlah katak nak jadi lembu. Kalau katak hirup udara sebab nak besar macam lembu, pecah perut matilah katak tersebut. Akhirnya.

Sebenarnya saya ke supermarket untuk membeli timun. Bukannya saya nak makan tapi nak tekup mata. Bawah mata saya semakin hitam. Adakah saya tak cukup tidor atau memang umur saya dah lanjut. Tetapi umur ayah saya dah 80 tahun, bawah mata tak hitam pun.

Tapi akhirnya saya tak beli pun timun tu walaupun saya mampu sebab kisah-kisah ekonomi lebih penting dari kisah hitam bawah mata saya. Kan?





Image result for petua jaga mata timun

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home