"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Tuesday, September 19, 2017

"A heart that's broke is a heart that's been loved"


Lagu sedih

Tulisan adalah kata-kata dari hati saya...

Melalui penulisan yang bagus seseorang itu boleh tinggikan gunung, senyumkan hati dan cerahkan bilik yang gelap...


Oleh itu jom menulis...

Tulislah yang baik-baik...

Seorang sahabat saya memberitahu, saya harus menulis yang baik-baik dalam blog saya. Katanya supaya orang boleh ambil ikhtibar dari penulisan saya.

"Insyallah" Kata saya pendek.

Sekarang saya kurang menulis kerana saya tengah siapkan satu projek peribadi yang boleh dikatakan besar juga. Ianya tidak ada sakut-paut dengan kerjaya saya. Ia hanya untuk kepuasan peribadi. Dan ia memakan banyak masa saya.

Saya tetap menulis pada setiap hari, cuma saya tidak menulis dalam blog sekerap dulu...

Ada banyak perkara yang mahu saya tulis...

"Saya akan tulis apa yang saya rasa betul, saya tidak perlu pada persetujuan masyarakat" Kata-kata akhir untuk sahabat saya tersebut.



Image result for i love to write
Add caption

Menangis depan TV

1. Semalam saya beria-ia menangis depan berita TV3.

2. Saya sangat sedih melihat sanak keluarga yang menangis akibatke hilangan ahli keluarga dalam  kebakaran di tahfiz.  

3. Saya menangis sebab rasa sedih...

4. Namun saya selalu berpendapat musibah yang kita dapat adalah dari tangan kita sendiri, maka kita perlu halusi diri...bersihkan kita.

5. Saya berharap ahli keluarga dapat mententeramkan diri dan rasa tenang.

6. Memang sukar...tetapi itulah...




Monday, September 18, 2017

10Menghadapi seribu ketakutan...

10Menghadapi seribu ketakutan...

Kata orang perjalanan yang jauh itu bermula dengan satu langkah pertama. Langkah pertama adalah terpenting, paling penting. Jadi Abang sematkan pepatah tersebut di hati. Sepanjang hari Abang bermotivasi diri tanpa ragu. Daripada pagi hingga malam.

“Aku boleh! Aku boleh! Bisik hati Abang dengan tegas. Kadang-kadang bisikan itu lahir juga di mulut. Macam orang tak betul. He he he.

Sebagai langkah pertama beberapa kali Abang masuk dalam kereta untuk menyesuaikan diri. Abang lihat apa saja yang ada di hadapan, di kiri dan kanan. Abang mahu biasakan diri. Tidaklah nanti Abang rasa pelik melihat alat-alat yang berserabut. 

Segalanya Abang tengok walaupun tidak segalanya Abang tahu akan fungsinya. Yang menjadi tujuan utama Abang ialah Abang mesti damaikan diri apabila melihat ada stereng kereta di hadapan dada. 

Abang perlu bertenang hati dan perasaan supaya tidak cemas semasa memandu. Maka perlu sangat untuk Abang mengawal degupan jantung. Abang harus kawal dengan menarik nafas dalam-dalam perlahan-lahan. Mempraktikannya berkali kali walaupun Abang rasa seolah dada Abang berasap.  

Abang fikir semuanya harus selesa. Pakai baju yang selesa dan kasut yang selesa. Pakai baju yang selesa supaya Abang tidaklah rasa pelik, dan pakai kasut yang selesa kerana Abang akan gunakan kaki untuk menekan pedal dan juga break.

Abang berlakonan di dalam kereta tersebut. Begitulah hari ke hari saya lalui. Penuh kelakar. Penuh debaran. Tanpa adik...

Abang teguhkan hati supaya berani. Abang banyak baca buku motivasi yang menceritakan halangan sebenar seseorang itu boleh diatasi dengan keberanian. Kadang kala bukan kerana kekurangan ilmu dan kemahiran yang menyekat kita daripada berjaya tetapi kurangnya keberanian!


Abang akan cuba memandu walaupun perlahan, walaupun penuh ketakutan. Walaupun pemanduan Abang bagai siput perlahannya tetapi Abang mesti buat perubahan. Abang cuba mahirkan diri dengan memandu kereta setiap hari.

Namun semasa posting ini ditulis, Abang masik lagi tidak memandu. CCJ 8824 masih tidak bergerak.

He he he.

18Hari lahir Abang

Hari ini umur Abang 45 tahun. Abang rasa aneh dan lucu pula kerana baru semalam umur Abang 44 sebelum Abang tidor dan bila buka mata pagi ini umur Abang sudah 45.
Sehingga ke tengahari ini Abang tidak merasakan apa-apa perubahan fizikal dan juga minda. Mungkin tiada perubahan langsung... Ini mungkin kerana abang baru berumur 45 tahun hari ini. Masih tidak sehari...pun...



Bersambung... 






Sunday, September 17, 2017

40 Pantun lara di Pantai Kemasik

40 Pantun lara di Pantai Kemasik


“Apabila rasa sedih melihat pantai, ianya bukan kerana pantainya yang berubah wajah tetapi hati kita yang gundah. Pantai cermin perasaan…”

"Semua orang ada ketika-ketikanya suka melayan perasaan. Samada secara langsung atau tidak langsung. Apabila melihat laut, perasaan Abang membuak. Abang melayan perasaan...ingatkan kita"


x x x

Kini untuk balik ke kampong halaman di Besut, saya mempunyai dua pilihan, samada menggunakan Lebuhraya LPT2 atau `Jalan Pantai'. Saya biasanya menggunakan LPT2 dan jarang sekali menggunakan Jalan Pantai. Sebabnya LPT2 lebih pendek perjalanannya, lebih sunyi dan tidak ada banyak kereta. Saya tidak akan selalu berdebar.

Namun jalan Pantai juga mempunyai kelebihan. Jalan pantai ini adalah jalan yang terletak di sepanjang pantai negeri Terengganu. Kita akan melewati banyak daerah sebelum sampai ke daerah Besut yang paling ke utara.

Saya tinggal di Kampung Paya Rawa, kampong Raja. Lihat peta di bawah, sebagai rujukan.

Image result for peta negeri terengganu jalan pantai
Pantai Kemasik

Sepanjang negeri Terengganu kita akan dapat lihat banyak pantai-pantai yang indah. Awal bulan ini saya balik ke kampong menggunakan Jalan Pantai. Sepanjang jalan banyak pantai-pantai yang menarik. Namun saya selalu singgah di Pantai Kemasek.

Selepas pakir kereta saya terus berjalan-jalan di pantai ini. Namun cuaca yang terik menyebabkan saya tidak boleh berlama lama, saya terus mencari bangku tempat berteduh. Bimbang kulit saya yang hitam bertambah hitam. Bukannya salah jika kulit saya bertukar hitam tetapi saya tidak manis. Tidak akan ada orang kata saya `hitam manis’, mereka akan kata saya `hitam legam’. He he he.

Saya suka duduk berlamaan di pantai Kemasik. Malah saya boleh duduk sehari suntuk, atau selama-lamanya. Pantai adalah tempat yang indah tidak berbayar. 

Bila duduk di bangku ini saya mabuk dalam kelaraan. Kelaraan ini menghanyutkan saya dalam khayalan rasa yang jauh dari realiti. Sakit yang paling sakit adalah sakit hati kerana orang yang kita sayangi tidak sayangi kita... Malah menipu daya. Itulah sakit yang paling hebat di planet bumi. Namun anehnya dalam kesakitan ini kita terasa juga akan bahagianya. Mungkin kerana apabila hanya kesedihan yang tinggal, maka kita mahu tidak mahu, perlu rasa bahagia... Entahlah.

Pantai Kemasik, pasirnya cantik dan persekitaran dipelihara dengan baik. Jika sentiasa diadakan usaha untuk memelihara dan mengindahkan lagi persekitarannya ia akan menjadi tempat persinggahan yang lebih hebat. Juga tempat hati yang lara singgah.. Emmm...

Duduk di bangku ini serasakan saya sedang menjalani satu perjalanan yang dipenuhi hujan. 

"Kalau hujan ini akan menerbitkan pelangi..., bilakah hujan ini akan berhenti?" Detik hati saya, melayan perasaan. 

"Ah...semakin tua semakin menjadi, makin jiwa sensitif..."

Saya duduk di bangku panjang di tepi pantai. Di hadapannya terdampar Laut Cina Selatan yang luas membiru. Bunyi deraian ombak menghempas pantai seakan irama dari sekeping hati yang tidak pernah tenteram... Teringat lagu Uji Rasyid `Kuingin selalu di sampingmu". 

"Kalau kuturutkan hati lautan luas akanku semberangi..." Saya terus melayan perasaannya. Bagai anak muda berumur 17 tahun, bagai kuda liar yang galak berlari...

Dalam diam saya cemburu kepada pantai Kemasik...(pulak). Dia miliki laut yang gagah, dan ombak pantai yang setia. Walau zaman berubah, selamanya mereka bersatu. Tidak sesaat terpisah.  

Seperti laut yang ada gelombang begitulah jua hidup manusia kan?. Cuma berbeza dengan gelombang yang kadang-kala reda, ada hati yang tetap bergelora. Hingga hujung nyawa.

Ada yang berpendapat hidup ini adakalanya ibarat seorang manusia yang sudah bertahun-tahun diiringi hujan yang tidak berhenti... Dan kita sebagai manusia mahu hujan itu berhenti... Kita mahu melihat pelangi... Namun hujan terus berpanjangan...

Hidup sendirian melayari kehidupan memerlukan kekuatan yang bukan sikit...tanyalah orang yang seperti saya... He he he.

Singgah setulang di pantai Kemasik, terhasillah empat rangkap pantun. Namun saya perturunkan hanya tiga rangkap sahaja sebab satu rangkap lagi terlalu berunsur seksualisme. Tidak bagus untuk bacaan umum. Tiga rangkap pantun lara itu mudah maksudnya, tetapi mewakili seluruh perasaan di jiwa saya. 

Saya namakan `Pantun Rindu Abang’:

`Pantun rindu Abang’

Berhenti sekejap bukan sengaja,
Merehat lara di Pantai Kemasik;
Duduk Abang bermurang durja
Hati sakit ingatkan adik...

Pantai Kemasik indah sekali,
Pantai putih laut membiru;
Abang lupa tidak sesekali,
Tidak letih menahan rindu..

Angin menderu di waktu petang,
Ramai orang singgah berhenti;
Pantai sunyi Abang seorang;
Tapi adik ada di hati...

Jika saya ada masa dan kesempatan, saya akan menulis novel kisah cinta saya. Setiap mukasurat yang ditaip diiringi dengan airmata kasih saya, he he he....(saya berangan tetapi saya tidak pandai menulis...)

Setelah berehat melayan perasaan atau kadang-kadang melawan perasaan, saya bangkit dari bangku untuk meneruskan perjalanan. (Walaupun telah lama dia berhijrah dari daerah cinta saya, sebuah perjalanan harus diteruskan...)


Dalam perjalanan sebuah kehidupan, semua orang ada ceritanya.

Wednesday, September 13, 2017

59Adik Abang sudah bawa kereta

59Adik Abang sudah bawa kereta

Adik, Abang sudah boleh bawa kereta dengan lancar. Setidak-tidaknya tidak menyusahkan pemandu lain di jalanraya. He he he. 

Namun begitu adakalanya Abang masih takut apabila ada pemandu yang pentingkan diri, mereka membahayakan orang lain. Tetapi Abang selalu berfikiran positif, ketakutan harus dilawa. Semua kawan-kawan rapat Abang tahu Abang sangat takut bawa kereta. Adik tentu tahu selama ini Abang tidak bawa kereta kerana Abang takut.

Selain berada di zoo, Abang takut berada di jalanraya. Mungkin kerana semasa darjah tiga dahulu Abang dilanggar kereta ketka melintas jalan. Abang mahu ke sekolah. Sebulan Abang berada di wad hospital dan tiga bulan Abang tidak hadir ke sekolah. 

Abang tidak suka berada di jalanraya. Dan semasa Abang ada adik, Abang risau setiap kali Adik mahu melintas jalan. Demi Allah. 

Apabila kita sayangkan seseorang kita tidak akan minta apa-apa lagi kecuali keselamatan dan kesejahteraan dirinya. Itu puncak kasih. Kita tetap akan gembira walaupun kegembiraan yang dialami oleh orang yang kita sayang itu, tidak merangkumi kita... Mungkin itu istilah bahagia dalam derita?

Kadang-kadang dan sebenarnya selalu, Abang teringatkan Adik semasa memandu. Di jalanraya, di lebuhraya. Adik ada dengan abang di mana-mana Abang pergi. Adik ada di sisi hati.

CCJ 8824 ini walaupun mendebarkan Abang, tetapi dia bawa Abang ke mana-mana. Abang suka ke pasaraya, pantai dan nursery pokok-pokok. Setelah Adik pergi, kereta ini menemani Abang ke mana-mana. Abang bersamanya dalam gembira adakalanya Abang berdebar-debar. Adakalanya Abang sunyi.

Adik, kalau Adik masih ada dan kalau Abang pakai Honda tentu Adik gembira. Setelah Adik tiada barulah Abang sedar kemewahan boleh beri kebahagian pada hidup Adik. Setelah adik pergi barulah Abang mengaku duit itu penting. Dan barulah Abang sedar kemewahan itu tiada pada diri Abang untuk Abang berikan pada adik. Kalaulah Abang tahu ini dari mula, iaitu akan jumpa Adik dalam perjalanan hidup Abang, tentu Abang akan belajar bersungguh-sungguh dan kerja di Bank Negara atau Abang akan berniaga jadi orang kaya. Atau Abang akan berjimat sementara menunggu kehadiran Adik

Tetapi kini Abang hanya ada CCJ 884 di depan mata. Kereta ini kecil sahaja dan tidak menonjol. Tetapi cukuplah untuk orang seperti Abang ini hendak ke mana-mana. Lagipun tiada di sebelah. Abang tidak perlu kereta mewah. He he he.

Adik, tiada satu jalan pun iaitu jalan mati bagi rasa kasih sayang Abang ini…



Album terbaru Sheila Majid, Dayang Nurafizah dan Siti Nurhaliza


Image result for album sheila majid


Related image

Image result for album siti nurhaliza 2017


Monday, September 11, 2017

Graduan diploma diutamakan sebagai guru Kemas

Image result for tadika kemas
Gambar sekadar hiasan


Pada zaman saya kecil dahulu, sesiapa sahaja yang bertuah dan memiliki syarat yang minima boleh berkerja sebagai guru tadika. Jika tisdabernasib malang dalam SPM, masih boleh jadi guru, guru tadika. Tidak banyak isu yang timbul kerana kehadiran tadika pada masa tersebut adalah lebih kepada tempat menjaga dan memberikan pendidikan yang minima.

Sekarang zaman telah berubah. Berubah kepada zaman ilmu pengetahuan. Semua orang terkejar-kejar mendapatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran. (Siapa yang malas akan pupus atau dunia akan memberikan kesempitan hidup yang hebat kepada mereka).

Mulai tahun ini 2017, Jabatan Kemajuan Mayarakat (Kemas) akan mengutamakan graduan diploma bidang penjagaan kanak-kanak sebagai guru mereka. Target Kemas menjelang 2020 semua guru tadika Kemas mempunyai sekurang-kurangnya ilmu penjagaan kanak-akanak di peringkat diploma.

Keperluan tersebut selaras dengan perkembangan semasa dan senang untuk kita fahami. Ilmu pengetahuan mengenai penjagaan kanak-akanak harus dipertingkatkan dan diaplikasikan. Semoga jati diri kanak-kanak tersebut boleh berkembang dan capai potensi diri seawal-awalnya. Khabarnya itulah tujuannya.

Walaupun begitu tidak bolehlah kita perlekehkan guru-guru tadika yang tidak ada kelulusan yang telah lama berbakti pada masa dahulu. Mereka ada cara dan keadah terbaik pada zamannya. Semoga guru-guru tadika tersebut dirahmati selalu. Kepada guru-guru tadika yang memiliki diploma pula gunakanlah ilmu tersebut sebaik mungkin kerana kalau tidak digunakan ibarat pokok berbuah pahit.


Kemas miliki lebih dari 11,000 tabika dan 499 Taska.

Sekian.


Friday, September 8, 2017

Cinderellela: Kesusahan, kekejaman, kecantikan dan kehidupan Cate Blanchett!

Image result for cinderella movie
Cerita dongengan...

Ada dua jenis manusia yang jahat. Pertama dia jadi jahat kerana dia susah, dan kedua dia memang jahat.

Semalam saya menghabiskan sebahagian besar malam saya dengan mengadap TV. Saya tahu salah satu ciri orang yang tidak berjaya dalam hidup adalah selalu suka mengadap TV. Namun saya beri kekecualian pada diri saya. Sebabnya? Sebabnya setiap kali saya lihat TV, saya akan ada fokus baru, pengajaran hidup.

Semalam saya lihat cerita Cinderella di HBO. Entah berapa kali saya telah tengok cerita ini, kali ini saya fokus kepada watak emak tirinya.

Image result for cinderella movie kate
Emak tiri selalunya jahat? mengapa yea?

Agak kelakar sebab dalam cerita ini, emak tirinya Cate Blanchett beritahu dia jadi kejam sebab perkahwinan pertamanya dia dapat dua orang anak kemudian suaminya mati, dan dia kawin kali kedua dapat sorang anak tiri dan suaminya juga mati. Dia percaya tiada yang percuma di dalam dunia ini. Semua kena beli.

Dia menggambarkan kesusahan akan membuat kita jadi kejam.

Dan tentulah Cinderellela jawab" Kasih sayang tidak boleh dijual beli...He he he.

Watak jahat ini sangat jahat namun oleh kerana Cate ini cantik saya tidaklah benci dia sangat. Saya tidak hairan sebab ramai lelaki lain juga begitu. He he he.

Classic casting: She played Galadriel in the The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring
Cate dalam LOTR
Anak-anak Cate tak berapa teruja bila Cate berlakon watak mak tiri dalam Cinderellela, mereka lebih suka mak mereka berlakon dalam Loard of the ring (LOTR). 

Siapa suka lihat watak maknya jadi jahat kan?


Family fun: The Australian's boys Dashiell, 13, Roman, 10, and Ignatius, seven, pictured with mum
Anak-anak lelaki Cate


Versatile: The Australian actress, pictured at Golden Globe Awards in 2005, says her boys prefer Galadriel
Cantik, semua orang nak tengok termasuk perempuan. lelaki apatah lagi!.

Image result for cate blanchett red hair benjamin button
dengan Brat Pitt dalam filem Benjamin Button

Cate ini cantik, tidak boleh nak cakap apa. Namun pada hari-hari biasa dia biasa macam mak cik jual sayur jea. Ikat rambut dukung anak macam orang biasa. Berpakaian pun biasa jea..asal capai dek tangan.

Maybe it's a girlthing: Cate was seen returning to Australia with her newly adopted daughter Edith recently
Lawa kasut

Kembali kepada cerita Cinderellela tadi. Memang tak dapat dipisahkan kecantikan dan hati budi adalah suatu perkara yang penting. Saya percaya putera raja jatuh cinta kepada Cinderellela kerana kecantikan. Sebab memang cantik pun, tidak boleh kata apa. Cuma kali ini dalam filem ini saya lihat pemilihan fizikal emak tiri dan dua adik beradik tiri cinderellela juga cantik. Dalam filim ini emak tirinya digambarkan seorang perempuan cantik yang kejam dan dua beradik tirinya juga cantik tetapi bodoh tak boleh diharap.

Maka ada perempuan cantik yang kejam, ada perempuan cantik yang bodoh, bukannya semua perempuan cantik sabar dan berbudi pekerti yang baik. Sila ambil ingatan.

Filem ini seperti biasa filem-filem Cinderellela yang terdahulu mempromosikan kesabaran dan hati yang baik adalah magik yang sebenarnya! Dan ianya memang betul sebab dua perkara itu memang sukar dah nak dapat dalam masyarakat kita...

Selepas itu saya tengok King Kong pula di TV3, dan pengajarannya paling senang iaitu `kecantikan membunuh!"

He he he.

Wednesday, September 6, 2017

53Pada hari kami berpisah

53Pada hari kami berpisah

Kami akan berpisah kalau saya ada banyak duit atau kalau dia sudah terlalu tua. Walaupun telah lama bersama dan berjasa, walaupun banyak kenangan dicipta bersama, tiada yang kekal melainkan tuhan. Kejam bunyinya namun itu hakikatnya.

Tidak ada perhubungan dan hak yang kekal. Apatah lagi bagi manusia seperti saya.

Saya bukan lelaki biasa, mungkin sebab itulah saya miliki cinta yang luar biasa kepada CCJ 8824 itu.

Sesekali saya renung CCJ 8824 saya yang semakin tua ini. Catnya sudah `mati’. Dan saya juga cuba tidak mahu mengaku kadang-kadang kereta saya ini `berbunyi’ macam orang tua yang suka berleter (beri banyak nasihat kerana kasih sayang.

Perpisahan dalam apa jua bentuk adalah menyakitkan…

Saya percaya lambat laun saya akan miliki kereta baru untuk menggantikan kereta lama. Waktu `lambat laun’ itu sebenarnya semakin hampir. Malah sejak akhir-akhir ini saya kerap membayangkannya. Mungkin kerana umur kereta saya sudah menjangkau hampir sembilan tahun.

Kasih sayang saya kepada kereta CCJ 8824 ini amat besar, namun seperti yang saya katakana tadi tiada yang kekal bersama kita.
Pada hari perpisahan itu, mungkin menitik airmata… Perpisahan adalah nyata.   

Jasa yang baik tidak pernah akan terbalas.



TamaT

Kebimbangan saya terhadap generasi muda...

Image result for planet of the apes tenegger
Gambar hanya hiasan..., jangan terasa hati


1. Saya berpendapat dari pemerhatian saya, kita sedang melahirkan masyarakat yang lemah kerana ramai generasi muda kita lemah.

2. Saya juga berpandangan ramai generasi muda yang saya jumpa... secara puratanya mereka tidak membaca dengan cukup sama ada melalui buku atau internate.

3. Mereka hanya leka menggunakan telefon bimbit untuk komunikasi antara mereka, dan juga mendapatkan hiburan.

4. Mereka ketagih menonton televisyen juga...

5. Generasi muda zaman sekarang terdedah dengan banyak cabang hiburan dan jadi mangsa ekonomi kapitalis secara sembrono.

6. Mereka kurang masa untuk menyerap ilmu pengetahuan.

7. Jika masyarakat kurang ilmu pengetahuan mereka tidak akan maju.


Sekian...

Tuesday, September 5, 2017

Bila melihat pantai

Balik kampung pada cuti hari merdeka dan raya haji, saya singgah di Pantai Bukit Keluang...


"Bila rasa sedih melihat pantai; bukan kerana pantai yang telah berubah wajah tetapi hati kita yang gundah..."

Tuesday, August 15, 2017

Orang yang baik ada di mana-mana...

Saya berpendapat orang yang baik ada di mana-mana tetapi sedikit bilangannya, manakala orang yang sederhana baik ramai sekali dan orang yang jahat hanya sedikit.

Tetapi ini bukanlah bermakna kita boleh relek dan tidak bimbang atau lega. Sebabnya kita mungkin berjumpa dengan bilangan yang sedikit itu (jahat) dan dia berbuat jahat yang kecil tetapi memberi kesan buruk yang besar dalam kehidupan kita.

Yang lebih penting barangkali ialah melihat orang itu jahat atau baik. Tetapi tentulah ianya suatu yang sukar.

Dan bila kita jumpa orang yang hati kita kata baik dan terbukti dia baik, jangan kita lepaskan...jangan lepaskan seumur hidup kita...


Thursday, August 10, 2017

We are forced to get old...

Semalam saya ada bercakap dengan rakan sekerja mengenai pelajar sekarang nampak lebih matang berbanding dengan keadaan kami di universiti dahulu. Maksud matang di sini, mereka kelihatan lebih berumur. berumur dari segi bentuk tubuh dan juga riak muka.

Dengan menunjukan beberapa contoh di hadapan kami, sahabat saya beritahu ada yang sudah kelihatan beranak tiga, dan ada juga pelajar lelaki yang seperti suami orang. Mereka tidak nampak seperti pelajar universiti atau kolej. mereka kelihatan seperti mak dan ayah orang. Pendek kata.

Sebenarnya sudah lama saya menyedari hal ini tetapi tidak menyebutnya kerana saya berfikiran ia bukanlah suatu yang penting. Namun jika diteliti, ia akan menjadi penting apabila jangka hayat semakin mengecil. 

Zaman sekarang zaman senang makan, mereka banyak makan. Juga mereka ditimpa tekanan yang lebih hebat. Makanan dan tekanan hidup menjadikan mereka jauh kelihatan lebih tua.

Keadaan sekeliling mempengaruhi mereka. Sebagai kanak-kanak, mereka sudah bersikap seperti dewasa apabila berhadapan dengan makanan dan pelajaran. Mereka sudah bebas makan banyak dan mereka sudah biasa menghadapi kesukaran dalam pelajaran kerana sukatan pelajaran yang melampau. maksud saya semua perkara mahu dimasukan ke dalam kepala otak pelajar kita. Ini mematikan `zaman keremajaan' otak mereka.

Syukur sangat, kehidupan saya tidak begitu pada zaman dahulu. Saya teringat dulu semasa saya sedang bermain dengan tin milo di hadapan rumah, mak saya suruh naik. katanya esok periksa SRP (Sijil Rendah Pelajaran). Pada ketika itu baru saya teringat akan peperiksaan itu. Dan SRP itu bukanlah maha besar dalam hidup saya. 

Dan saya tahu saya kena naik sebab petang dah larut, bukan pasal SRP. Mak saya hanya guna isu SRP supaya saya nak dan mandi. he he he.

Tetapi sekarang kita seolah memaksa kanak-kanak supaya cepat besar...dan dapat result yang baik dalam exam tahap tadika lagi...he he


Tuesday, August 8, 2017

Bank Islam, kisah hujan dan baki hutang kereta…

47. Bank Islam, kisah hujan dan baki hutang…

Akibat daripada hujan yang turun renyai, saya terkandas di tepi bangunan rumah kedai. Tadi memang saya parking kereta di sebelah jalan bangunan kerena parking di tepi dan hadapan bangunan telah penuh. Agak jauh juga jika saya mahu merantas hujan yang lebat ini. Hujan begini renyai pasti lama lagi baru berhenti.

Kata orang tua-tua jika hujan lebat ia akan cepat berhenti, jika hujan renyai-renyai lambat perhenti. Dari pemerhatian dan pengalam saya orang tua-tua tersebut betul!. Jadi saya fikir baiklah saya menuju ke Bank Islam berteduh. Nanti bolehlah saya buat-buat tanya berapa baki akaun kereta dan akaun perumahan saya.

Apabila pintu bank islam itu dibuka saya terus duduk di meja hadapan dan ada seorang pegawai perempuan yang sudah biasa dengan saya. Sudah biasa kerana saya selalu menyusahkan dia apabila saya tak ingat nombor akaun perumahan saya, bila saya nak bayar pinjaman perumahan... He he he.

Saya beritahu saya mahu tahu berapa baki hutang kereta saya. Dan setelah dia periksa dia beritahu ada dalam RM3500 lagi.

“Bulan tiga tahun depan kereta ni habis bayar” Beritahu perempuan itu.

“Kalau encik berminat nak langsaikan semuannya, ada rebat kami sediakan” Kata perempuan itu seolah-olah kami dalam satu agedan drama sawsta. Ayat tersusun rapi dan tidak `real’. Tetapi jelas dan mudah difahami.

Saya mendengar dengan teliti walaupun saya memang tak akan bayar sekaligus. Itulah detik hati saya pada masa tersebut.

Setiap bulan saya akan bayar kereta Myvi  sebanyak RM525. Cara pembayarannya ialah saya on linekan sahaja ke akaun pinjaman.

Alhamdulillah setakat ini tidak pernah tertunggak satu bulan pun… Cuma kelakarnya pada satu bulan tertentu saya terlupa bayar. (Sebab itulah pada bulan tersebut saya rasa gaji saya lambat habis… He he he.)

Saya selalu ingat kata-kata ahli ekonomi yang saya tak ingat namanya, bahawasanya:

“Bayaran pinjaman kereta jangan melebihi dari 15% daripada gaji kita. Bayaran perumahan pula jangan melebihi 30% dari gaji kita.”

Saya turuti nasihat itu…


Bila hujan berhenti, saya keluar dari bank itu dengan tekad, saya akan bayar ansuran juga… hingga habis tahun depan, he he he.

Wednesday, August 2, 2017

Raya Jabatan 2017



Untuk perempuan yang dalam pantang...

"Jika cinta, kasih dan sayang jatuh tumbuh kerana mata, percayalah kita akan merana bukan sahaja dalam pantang tetapi selepas pantang dan selamanya..."





Syafiq main bunga api...


Ramadhan yang lalu saya beli mercun dan bunga api untuk anak-anak saudara saya. Memang sejak dahulu sayalah yang beli bunga api dan mercun... Itu tugas saya. Malah menjelang Ramadhan, anak-anak saudara sudah bertanya `Iman beli dah ke mercun?'.

saya letak gambar ini saja-saja sahaja...





Bukan impian saya...

21bukan mimpi saya

Seingat saya, saya tidak pernah berangan atau impikan suatu hari nanti saya akan miliki kereta besar yang cantik. Malah sedari kecil saya tidak pernah bayangkan saya sedang atau miliki kereta! Ia tidak pernah menjadi impian saya semasa saya belajar, bekerja, dan sehinggalah sekarang.

Miliki kereta besar, cantik dan bergaya, bukanlah hambatan hidup saya.

Saya pernah impikan ada rumah besar. Rumah yang banyak bilik, dapur yang luas, dan ruang tamu dipenuhi perabut yang mahal-mahal (bukan gaya minimalis). Malah siap di minda saya rumah itu ada pagar yang cantik. Pagar kayu putih. Namun sekali lagi saya tekankan, saya tidak pernah pula membayang (walaupun sekali) saya miliki kereta apatah lagi memandu kereta. He he he.

Dari kecil saya melihat kereta seperti saya melihat objek lain. Television, bangunan, perabut dan lain-lain, kereta termasuk dalam katogeri objek yang saya rasa `biasa’. Saya tidak pernah melihat kereta dan terus berminat mengenainya. Pendek kata kereta tidak pernah ada dalam bayangan kamus hidup saya. Ke manakah bayangan tersebut? Mengapa ia tidak menjelma di minda saya. Mengapa miliki kereta yang besar, cantik dan hebat tidak menjadi cita-cita saya. Tidak pernah langsung.

Kereta tetap menjadi satu alat untuk bergerak dari satu temnpat ke tempat yang lain. Itu sahaja bagi minda saya. Semakin besar kereta kita tentulah semakin parah kita membayar ansuran bulanannya. Detik hati saya.

Apabila seorang kawan lama yang sama-sama menuntuk di university bertanyakan kereta apa yang saya pakai sekarang? Saya jadi pelik dan terus blok FB dia. Sebabnya dia tidak senonoh dan bodoh kerana setelah begitu lama tidak berjumpa dia tanya saya pakai kereta apa? Mungkin dia mahu menilai saya. Mabuk.

Namun tidak salah bagi sesiapa atau mana-mana pihak mahu bercita-citakan kereta besar dan cantik untuk kehidupan mereka. Kereta besar dan cantik tentu memberi nilai keselesaan dan kepuasan bagi mereka. Kepada saya, kereta hanya muncul sebagai suatu pertolongan besar. Ia tidak perlu besar atau cantik atau selesa. Sebabnya bukan kita nak tidor dalamnya. He he he.

Mungkin saya bukan suka bergaya. lelaki baik mungkin begitu sifatnya...he he he. Saya puji diri sendiri.


Kalua ada orang kata kereta jadi pengukur kejayaan hidup atau kebahagiaan hidup seseorang… saya kesian padanya…


Monday, July 24, 2017

Otak tidak secanggih kemudahan yang canggih...


Kerusi ditoreh, dinding dicalar: Tak sampai 150 jam beroperasi, stesen MRT diancam vandalisme


Mungkin kerajaan sebenarnya tahu atau dalam dilema apabila mahu mencanggihkan kemudahan awam kerana minda sesetengah rakyat kita yang tidak canggih. Kerajaan tahu akan risikonya tetapi terpaksa menyediakan kemudahan awam kerana memang ada orang yang sangat memerlukannya. 

Menunggu semua rakyat cerdik baru nak buat adalah suatu perkara yang tidak masuk akal.

Perbuatan vandalisme ini berlaku di mana-mana pelusuk negara. Contohnya, lihat pintu jamban awam kita. Lihat perhentian bas kita, ia amat memalukan.

Semasa saya menggunakan perkhidmatan bas, saya sering lihat kusyen bas ditoreh dan dicarik-carik. saya hairan kenapa ada manusia yang bersifat begini kerana ia menyusahkan orang lain. Walaupun hanya contengan kadang-kadang ia adalah sangat buruk.

Perosak harta awam ini umpama rakyat yang tidak ada semangat patriotik terhadap negara. Kejadian terbaru di MRT laluan Sungai Buluh - Kajang memang mencerminkan masyarakat kita. Bagi Pengarah Strategik Komunikasi dan Pihak Berkepentingan MRT Corp, Datuk Najmuddin Abdullah, perkara ini amat menyedihkan malah situasi ini menunjukkan seolah rakyat Malaysia belum bersedia untuk menerima pengangkutan awam yang canggih dan bertaraf dunia.

Related image
Muka datuk sayu jea...

Bila la minda kita nak maju, awal-awal lagi kita sudah tewas dalam mendidik anak-anak. Anak-anak sudah jadi seumpama kera di hutan.

Kata Chia Seng Kah (pengurus MRT Merdeka), sejak ia mula dibuka, ramai ibu bapa yang membawa anak-anak untuk melihat keunikan stesen ini.

"Panel dinding ini amat mahal, kita harap ibu bapa boleh kawal anak mereka untuk tidak memijak atau cuba memanjat dinding itu.

Entah nak cakap apa lagi...dari kecil sudah terbiar. Pergi hari raya rumah orang pun ramas kueh muih...emmm...

Virus perosak ada pada minda masyarakat kita... Inilah wajah kita...

Semoga masyarakat kita jadi cerdik suatu hari nanti, jadi manusia yang bersyukur dan pandai menghargai. Kalau kemudahan awam rosak, kita juga yang rugi. Atau kita lah yang menyusahkan kawan-kawan kita yang mahu menggunakannya...

Kita patut bersyukur kerana negara-negara lain ada yang teruk kemudahan awamnya...

  

Kawan saya semakin sedikit...

Benar kata ayah, semakin kita dewasa semakin kecil jumlah kawan-kawan kita. Semasa ayah saya luahkan kata-kata tersebut, saya tidak ambil pusing sebab itu perkara biasa bagi saya (pendapat saya pada masa itu). Saya kini sedikit menyesal kerana sepatutnya saya tanya `Mengapa jadi begitu?

Saya perhatikan pada hari raya sudah tidak ramai kawan-kawan ayah yang bertandang. Begitu juga dengan mak saya, tidak ramai kenalannya datang. Pada masa saya kecil, ramai sungguh kenalan ayah datang beraya, macam rumah Yang Berhormat. Saya dapat duit beratus ringgit...duit raya. He he he.

Sekarang `kehilangan' kawan terjadi pada saya. Mungkin atas sebab-sebab tertentu yang saya sendiri kurang faham, saya dapati saya sudah hilang ghairah untuk berkawan. Manusia tidak lagi menjadi minat saya yang utama dalam mewarnai dan melatari hidup saya. saya hanya berbudi bicara dengan mereka.

Dulu saya beria-ia mahu berkawan dan cari kawan baru. Meluaskan pandangan kononnya. Masa muda memang begitu, kita lontarkan diri ke mana-mana, di mana mana...sehinggakan ke tempat yang salah. He he he. Saya ada banyak masa.

Namun sekarang saya dapati masa sangat berharga, saya mahu habiskan dengan orang yang betul-betul hargai saya. Saya akui banyak juga masa yang saya habiskan pada orang yang tidak berguna/tidak menarik sangat pada saya. Bunyinya kejam tetapi ituulah kehidupan. Tidak bermakna kita sombong, kita hormati mereka...cuma kita tidak boleh habiskan masa untuk semua orang.

Masa sudah menjadi terlalu berharga...atau saya yang sudah jadi berbeza?

Image result for weird friends

.