"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Wednesday, July 19, 2017

Afgan - Ku Mohon | Video Lirik

Abang tidak lagi tidor di dada adik...(atas)

Image result for angels men


Abang tidak bisa menceritakan kisah cinta Abang yang sedih dan aneh kepada kawan-kawan Abang di sekeliling. Kerana bagi orang biasa, kesedihan itu harus cepat-cepat diluputkan dengan mendapatkan kasih baru. Maksudnya kekasih baru.

(Dan bagi orang yang biasa, cinta itu adalah seks dan rasa berahi...)

Kerana dengan meratap dan berhiba akan kepada kisah kasih yang lalu, yang tidak sesampaian itu... ia tidak memberikan apa-apa pengertian dan itu adalah dayus. Tidak hargai hidup.

Jadi blog ini jadi obat bius jiwa Abang, Abang sesekali menulis tentang kisah kasih cinta Abang yang tak kesampaian... Kisah adik yang curang. Memang tidak selalu Abang menulisnya, tidak sering tetapi sesekali hanya. Bila jiwa meronta...

Aneh sekali walaupun Abang semakin berusia, sudah 47 tahun, kobar cinta Abang seperti pemuda 17 tahun, yang mabuk yang kemaruk. Seperti kuda liar yang muda dan gagah. Itulah perasaan Abang tak kunjung padam.

Ia amat menyiksakan namun ada kesenyuman di jiwa orang seperti Abang. Orang yang seorang yang dapat kebenaran yang hakiki. Orang yang hanya hebat pada perasaan dan kata-kata hati tetapi bukan harta... Ya, Abang tidak hebat rupa, tidak hebat harta. Abang hanya kaya jiwa. Untuk adik...

Tetapi adik yang berada dalam istana tentu tahu akan sebuah cerita klasik... Orang selalu cerita, samada untuk apa-apa tujuan...entah. Ceritanya tentang sang putri yang tidak bahagia (lari meninggalkan istana) kerana kebahagiaan itu bukan ada di istana tetapi dalam diri sebuah hati.

Adik mungkin sesekali terasa putri itu adalah adik...

Tuhan tidak buat bahagia itu ada istana, tuhan tidak buat bahagia itu untuk orang muda, untuk orang kaya. Kerana ia adil, ia boleh muncul di mana-mana jiwa manusia. Jika manusia itu cerdik dan hargainya...juga sabar. Tidak boleh sesekali tersasar.

Abang percaya tentu ada, pada waktu-waktunya, mungkin sesekali adik rasa terkurung di istana itu, dan ingatkan Abang ini. Sumpah Abang sangat yakin dan percaya. Demi tuhan Abang percaya, Abang tak akan dibenarkan, abang tidak akan diluput dari ingatan adik, sepanjang hayat.

Hidup di istana sangat indah taman dan designnya. Kaya bermakna wang tidak masalah, namun masalahnya adalah kerana sudah terlalu senang keadaan ianya membuka ruang kekosongan dalam satu pintu di jiwa adik, yang adik pernah adik sediakan, untuk Abang huninya. Di mana untuk Abang tidur di dada adik...

Tidur di dada adik seperti dunia ini dalam gengaman Abang. Dan sekali lagi orang-orang biasa tidak pernah akan memahaminya. Similir dan bombastik hanya untuk pelara yang dapat merasa... Untuk orang yang cerdik.

(Sebab bagi orang yang hakiki...cinta itu tidak pernah ada kaitnya dengan seks dan rasa berahi...)

Orang yang baik dan bijaksana sebenarnya akan selalu merasa bersalah atas perbuatan salahnya. Sebab itu adalah hakiki. Bertambah-tambah jika masih ada sekelumit atau rasa `pernah sayang'. Sebab cinta sejati bukan murahan...(walaupun berada di sebuah gubuk yang buruk dan tak bertaman, dapur tak bercorrelle, almari tak bertappuware...)

(Cinta hanya ada pada hati yang tenang, jiwa yang tulus dan suci...)

Adik merasakan lompang itu kerana Abang tidak lagi tidor di dada adik...

...


Tuesday, July 18, 2017

"Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain!

Apabila kita berada dalam keadaan marah atau kecewa, kita akan terdorong untuk bercakap mengikut sedap rasa hati. Kita tidak fikir panjang.

"Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain! Kita mungkin terlepas cakap apabila marah. Pastilah kita tidak mahu ianya berlaku kerana pastilah kita tidak mahu berkongsi walaupun satu jari suami kita dengan perempuan lain. Terutama kalau perempuan itu lebih muda dan elok rupa parasnya berbanding kita. Kita yang kian berusia ni...he e he.

Tetapi orang kata lelaki pantang dicabar, mereka akan lakukannya.


Image result for husband ego quotes

Namun si suami juga harus faham, `cabaran' itu lahir dari kekecewaan dan bukannya kemahuan sebenar sang isteri. 

Jika kedua-dua pasangan masing-masing ego, mereka tidak akan berjumpa dengan pasangan lain yang lebih baik (jika mereka berpisah) kerana masalahnya bermula dari mereka sendiri...

iaitu masalah ego yang ada dalam diri.


Monday, July 17, 2017

Pelajar datang melawat, bekas pelajar...


Hari ini empat orang bekas pelajar datang singgah bilik saya...

Makan-makan Raya 2017, Seribu Mawar: Bahagian Satu

Ini satu-satunya masakan yang saya sediakan sebagai tuan rumah

Saya berasa gembira kerana pada 8/7/2017 lalu, saya dan sahabat-sahabat berjaya berkumpul untuk makan-makan raya sempena raya 2017. Kami buat makan-makan kecil sahaja, namun meriah dan ramai yang dapat hadir.

Majlis makan-makan raya ini sebenarnya diselenggarakan oleh sahabat-sahabat saya yang bekerja di Kolej Widad (dulu Shahputra). Saya sebagai tuan rumah, menyediakan rumah sahaja, he he he.

Saya suka aktiviti sebegini sebab nak harapkan saya sorang, memang tidak laratlah...he he he.

Seperti biasa Jeha, Azwa dan Ida datang awal
Kami sudah biasa berkumpul sebegini, sebelum ini pun kami akan buat makan-makan bila rasa lama tak buat makan-makan. Kadang-kadang kami juga pergi berkelah, pernah sekali kami tidor di homestay 69, tepi pantai.

Tidak menjadi masalah untuk cari tempat berkumpul. Jika nak buat makan-makan, rumah saya terbuka bila-bila masa pada hujung minggu... Kalu saya tak ada kerja la. He he he.

Buat makan-makan ni memang kena rancang tapi kadang-kadang malas nak rancang betul-betul sebab biasanya tak jadi...kena buat spontan baru jadi. He he he.

Hapis serius giler mengupas buahan

Walaupun saya dah lebih 10 tahun meninggalkan sahabat-sahabat (berpindah tempat kerja). Kami tidak pernah berpindah persahabatan. Saya anggap ini rezeki maha besar dalam hidup saya.

Sahabat yang baik dan memahami adalah rezeki tuhan. Kita harus menghargainya.

Saya ada cerita hal aktiviti makan-makan ni kepada seorang kawan saya yang berkerja di RTM (kena sebut ke tempat kerja dia ni?). Dia beritahu saya sangat beruntung sebab ramai sahabat yang masih setia dan utuh.


Walaupun dapur kecil, mereka berjaya sesuaikan diri.Add caption

Kami sedar sekarang masing-masing sibuk sebab majoriti sudah berkeluarga. Namun sekali lagi ianya bukanlah alasan yang kukuh untuk tidak berjumpa dan makan-makan.

Saya rasa seronok apabila sahabat-sahabat datang ke rumah pada hujung minggu tersebut, sebab biasanya saya seorang diri sahaja mengurus taman dan membaca. Bila ada makan-makan, hujung minggu saya jadi berlainan. 

Kali pertama guna pemanggang ajaib yang dibeli di Lengkawi

Saya harap kami akan buat lagi makan-makan pada waktu yang bersesuaian. Ada juga sahabat yang tidak dapat datang atas urusan dan kengkangan tertentu. Namun insyallah nanti dapat berjumpa pada aktiviti seterusnya.


Antara hidangan terawal

Saya berpendapat aktiviti makan-makan ini bukanlah setakat jumpa dan makan-makan, secara tak langsung ia dapat mengendurkan tekanan kerja dan eratkan silaturahim. Tidaklah kita terpisah dan tumpukan kerja kita sahaja (yang sampai mati pun tidak siap).

Hapis memasak ayam yang saya perapkan. Periuk ini sangat berguna sebab ayam-ayam itu gerenti masak. Saya tidak rasa menyesal membelinya di Langkawi. Yang saya menyesal tak beli corelle adalah, he he he. Namun tak mengapalah saya sudah ada kawan kat sana yang boleh tolong belikan kalau saya nak.

Anak-anak turut ke dapur

Bila nak masak-masak, barulah saya sedar rupanya rumah saya tidak ada periuk besar. Saya akan membelinya nanti. senanglah juka ada periuk besar.
  


Sekian dulu nanti sambung...

Wednesday, July 12, 2017

Suami lari dari rumah...

Saya sudah bertambah kurang menceritakan masalah keluarga kawan-kawan saya dan juga kawan-kawan kepada kawan-kawan saya di blog ini. Sebabnya mudah dan senang. Sebabnya ia tidak akan habis-habis dan membuatkan saya rasa buntu.

Sebagai orang bujang, saya menjadi tempat mengadu mereka. Saya hanya mendengar dan kadang-kadang menyalahkan mereka juga, kadang-kadang rasa kesian. Dan kadang-kadang saya rasa marah.

Pada mulanya saya rasa bangga sebab saya jadi tempat yang mereka percaya, namun lama kelamaan saya rasa terbeban sebab banyak simpan rahsia rumahtangga orang sedangkan saya sendiri tidak berumahtangga. He he he.

Bagi saya setiap keluarga ada masalahnya. ia perkara biasa dan tidaklah memalukan. Lagipun kita kawin dengan orang, bukan kambing. 

Cerita terbaru adalah mengenai seorang kawan saya yang baru mendirikan rumahtangga hampir dua tahu. Sudah ada bayi kecil. Dan akibat bertengkar dia lari meninggalkan rumah, bini dan bayinya. Dua hari.

Seorang pemuda yang baru jadi bapa mungkin tertekan dengan perubahan hidup baru yang menuntut banyak pengorbanan dalam diri. Tanggungjawab besar menanti dan wajib dipenuhi. Ia bukan pilihan. Bukan.

Saya harap dia banyak bersabar. Dia wajib bersabar.

Saya percaya bukan semua orang layak berkawin. Kita ada bukti kukuh. Kita boleh lihat contoh-contoh di sekeliling...

Sekian.



Image result for a sad husband




Tuesday, July 11, 2017

'Baby Bump' itu aurat?

Kata kawan saya (yang saya rasa hiupnya pun tunggang-langgang dan tidaklah  islamik sangat) `baby bump itu aurat'.

Semasa kawan saya beritahu, saya tak ambil kisah sangat sebab saya rasa sudah menjadi trend orang perempuan sekarang bila nak beranak, terutama anak sulung, mereka nak hebahkan nak war-warkan kegembiraan itu. 

Seolah dunia ni mereka yang punya, seolah dapat harta karung. Saya tak kisah, saya tak hairan... Saya tak kisah kalau mereka nak berbogel pun macam Demi Moore.

Image result for demi moore pregnant


Cuma minggu lepas saya ada terbaca di media massa yang mengatakan ianya termasuk dalam aurat kerana bentuk badan wanita itu aurat. Jika si suami pun sama galak, maka si suami itu pun turut mempermosikan aurat isterinya.

Tetapi kalau saya perempuan pun saya tidak akan up gambar perut saya di media massa (bukan sebab aurat) kerana saya tidak mahu semua orang berpeluang melihatnya, memperkatakannya. 

Tetapi saya faham di dunia ini ramai sangat yang terdesak untuk kelihatan bahagia dalam rumahtangga...mereka akan up apa sahaja. 

He he he...sehinggakan up up up macam-macam... 


Apakah itu Rabies?

No automatic alt text available.

Banyaknya rumah terbuka dan hati yang terluka...

Image result for open house


APABILA seorang kawan datang ke rumah dengan muka toya seolah meraih simpati, saya terkedu. Dia datang menjemput saya hadir ke rumah terbukanya. Saya hanya jawap skema `insyallah', kalau berkesempatan saya akan hadir..". 

Rata-rata kawan-kawan saya berlumba-lumba mahu adakan rumah terbuka. Syawal hanya ada 30 hari dan saya ada kawan lebih dari 30. Kalau tak datang, bimbang hati mereka terluka dengan tindakan saya yang tidak hadirkan diri. Ada beberapa kes mereka melahirkan kekecewaan tersebut.

tetapi ramai yang tahu memang saya tak akan datang...he he he.

Paling tidak saya akan usahakan diri ke rumah-rumah terbuka kawan-kawan  yang saya rasa memberi kesan besar terhadap hidup saya yang:

1. datang sendiri jemput saya
2. datang ke rumah saya apabila saya jemput
3. sahabat dah lama
4. dekat dengan rumah
5. dia jarang buat makan, jarang bertemu.

Kalau kawan biasa-biasa ia tidak akan menjadi keutamaan...

Konsep rumah terbuka memang elok, tetapi kalau ada tiga tempat dalam sehari tentu tidak elok untuk kesihatan kita. Maka pandai-pandailah memilih rumah mana yang kita mahu pergi.

Mungkin lepas syawal pun boleh buat rumah terbuka...sebab jangan bila mati baru kita nak melawat kawan kita, masa hiduplah kita berjumpa ria.

Sekian...




Monday, July 10, 2017

Saya tak buat rumah terbuka...

Saya pernah menulis mengenai konsep rumah-terbuka-yang-tertutup pada posting yang lalu pada syawal nan lalu-lalu. Tak ingat dah bila, tapi ia pasal perihal hal orang-orang berada buat rumah terbuka yang sebenarnya `tertutup'.

Sebenarnya konsep rumah terbuka yang tertutup ni diamalkan oleh majoriti masyarakat kita.

Kepada saya rumah terbuka sepatutnya jemput semua orang yang berhampiran dengan rumah kita, bukan sahabat kerja kita atau saudara mara kita yang rapat sahaja. Sebab fungsi rumah terbuka untuk merapatkan silaturahim.

Jadi saya tidak pernah buat rumah terbuka pada hari raya. Sebabnya banyak. Ia melibatkan kos yang besar dan sebab kedua saya ada banyak puak yang saya `dipuakan'. Maksud saya geng-geng yang berlainan mengikut kategeri yang berlainan. Kalau nak himpun semua puak-puak, kena sewa dewan.

Sebab ketiga, saya malas nak beria-ia sebab saya sibuk. Jangan kecam sebab ini. He he he.




Wednesday, July 5, 2017

Kaya dan berwajah Korea...

" Orang yang nak kaya tetapi tak mahu belajar ekonomi sama macam orang perempuan malas berhias nak pikat pakwe berwajah korea..."

Raya 2017, dan kisah seorang kawan

Gambar raya saya dengan sebahagian daripada keluarga...besar.


SELAIN emas permata, keluarga mungkin perkara yang paling penting sejak zaman dahulu. Sejak zaman purba atau sejak zaman kucing kirong, secara langsung, atau secara tidak langsung, keluarga memainkan peranan yang terbesar dalam masyarakat yang kecil atau besar. Atau tidak sebesar mana. atau kecil.

Keluarga membentuk perasaan kita...

Hari raya ke enam saya berkesempatan berjumpa dengan kawan kepada kawan saya kepada kawan saya kepada kawan baik saya. Kira kawan atas kawan. Kami berpeluang makan malam dan bercerita. Ini pertama kali saya berpeluang makan dengannya secara berdua.

Saya dengar luahannya dengan teliti dan saya rasa sedih dan beruntung. Saya rasa sedih kerana di usia 40 tahun dia sudah kehilangan ibubapanya. Dan tiada adik beradik yang rapat. [Banyak perkara yang saya tidak faham yang berlaku dalam keluarganya sebab saya masih lagi tidak mahu bertanya itu-ini...]

Dan saya rasa beruntung kerana saya masih ada keluarga yang menemani saya secara sedar dan tidak sedar. Saya tidak dapat bayangkan bagaimana jika saya tiada ibubapa, adik beradik dan anak-anak saudara. Sehingga raya pun saya tidak tahu mahu pergi ke mana? Namun itulah yang terjadi padanya...

Saya harap dia tabah, kerana cubaan hidup sangat berbeza dan pelbagai...

Saya tidak mahu berkata banyak kerana saya tidak rasai apa yang dia rasai...namun saya rasai apa yang saya rasai, patah hati...(ini cerita lama yang kekal).



Thursday, June 22, 2017

Pelajar mahu berselfie...



Bila pelajar mahu berswafota, saya biasanya tidak menolak.
Namun saya bimbang pula kerana saya bukannya muda lagi, sedangkan mereka masih muda.
Saya bimbang saya kelihatan tidak menarik dalam gambar, walhal saya tahu tidak ada orang peduli pun...

PUN

Friday, June 16, 2017

Masyarakat pembuli...

Pelajar buli guru-guru
guru-guru buli guru besar
guru besar-guru besar dibuli PPD... (Pejabat Pelajaran Daerah)
PPD dibuli Kementerian...

Adik-adik buli abang-abang
Abang-abang  buli kakak-kakak
anak-anak buli ibubapa
ibubapa buli ibubapa-ibubapa mereka...

Pembeli buli penjual minta tawar, dapat penampar
Rakyat buli kerajaan, tak layan polisi dikarang...
Cari salah, cari silap...
Viralkan...

Isteri-steri buli suami-suami...
Langsir baru, kusyen, karpet.
Pinggang dan mangkuk, Correle dan Vision
sudu garpu, cadar...dan lain-lan
BARU BARU BARU! - Selamat Hari Raya 2017

Suami-suami buli isteri-isteri
Main kayu-kayan Tiga
empat dan lima...
Isteri merana...

Bazzar ramadhan buli pembeli
Beli makanan dapat percuma lalat, atau semut (pilih yang mana suka)

Lagu raya baru buli pendengar, sakit telinga
Pakaian artis buli Ramadhan
Seksi sini seksa kat Sana...he he he.

Blog ini buli orang...


Image result for bully society

Lagu raya sedih yang saya suka...

Kata Datuk Shela Majid, di Malaysia ni masyarakatnya lebih suka lagu sedih. Lagi sedih lagi `killer' lagu tu. Saya rasa ada betulnya juga. Dalam kes saya, saya minat lagu raya yang sedih...he he he.

Selain lagu raya Kak Pah, saya suka lagu `Bersabarlah sayang..." nyanyian Sanisah Huri dan lagu "Sepasang Kkurung biru" oleh Khair Johari Johar. Dua lagu ni lagu wajib menjelang raya. 

Saya suka lagu ni bukan kerana saya pernah putus cinta. Sedari kecil saya sudah tertarik dengan iramanya, dan bila besar dengan liriknya sekali. Ia bukan lagu raya biasa. 

Lagu ini seolah dicipta dengan penuh perasaan. Ianya bukan sekadar lagu. Bukan sekadar irama dan lirik. Bukan.

Bukan.

Ada kisah di sebalik lagu ini. Kisah yang aneh.




Lagu ini sangat syahdu...









pada mereka yang tak mengerti menuduh dirimu...
di jurang kesalahan saja, ku tak sampai hati...

Rakaman tumbesaran laman persekitaran pondok


Mengambil  masa yang lama untuk sesebuah tanam mencapai umur matang.
Sebuah taman yang matang (di mana pokok-pokok dan tanah-tanih menyesuaikan diri dengan matahari dan sekeliling) tidak terjadi sekelip mata.
saya berpendapat selepas lima tahun, tanam mulai jejaki kematangan


Saya selalu merakam  gambar-gambar tanam sebagai rekod rujukan saya untuk melihat perubahan.
Jika tidak saya tidak dapat lihat perubahan dan hargainya.
Seronok sebab apa yang kita inginkan tercapai.
Sebuah taman yang dijaga, menjadi taman.
Sebuah taman tak terjaga menjadi semak samun.
Sebuah hati yang dikhianati menjadi mati...
(pulop...)


Redup mata memandang dan mendamaikan hati yang resah.
Terapi mata, terapi jiwa dan hati.
Kesibukan kerja dilupa terus bila berada ditaman ini, masa berlalu cepat.
Dan jangan tak percaya, saya lebih banyak berada di taman berbanding di dalam rumah (waktu siang).
Ada sahaja benda yang hendak dibuat.


Konsep taman saya dibina berasaskan...semula jadi. 
Mungkin saya tak ada banyak duit.
Kalau ada  banyak duit taman ni akan jadi seperti nurseri.
Kawan saya yang ada banyak duit menghias dengan banyak perkara di mana `last-last' jadi macam nurseri...he he he. 
(maaf mengata...)



Berkebun kena sabar,
Sama seperti ada bini tidak cantik, kita kena sabar.
Tak perlulah viralkan dalam media massa yang bini kita tak cantik, dan anak-anak kita tak cantik (sebab ikut muka bini).
Saya terbaca pengakuan bangan ini diinternate,
Saya salahkan lelaki tersebut sebab dia yang pilih dan dia yang gagal...
Jangan salahkan bini pulak.





Gambar lama di atas menunjukan pokok-pokok manggis masih kecil
begitu juga pokok Brazilian Ironwood.

Sekian selamat berbuka...(bila waktu berbuka ;laa...)

Tuesday, June 13, 2017

Nak makan apa berbuka hari ni?

"Nak makan apa berbuka hari ni?

Bagi sesetengah perempuan yang bergelar isteri, soalan di atas adalah sebuah soalan yang maha sukar, maha hebat. Bak menjawap soalan peperiksaan akhir jurusan sains fizik pasca biro angkasa. Atau macam nak hafal sifir 23 atau 103.

Suami dan anak-anak, mereka pandai komplen jea. Makanan yang sama la, kurang manis la, kurang masin  la. Boring la. 

Yang jadi `hot', mereka nak kita yang masak, bukannya beli di kedai. Kita yang sampai tercongok depan pintu rumah (balik dari kerja) dah dekat pukul enam petang, nak masak apa lagi! Kita bukannya robot! sebab itulah kadang-kadang kita beli jea lauk di bazar. .

Perasaan seorang isteri, isteri jealah yang tahu...bukan suami atau anak-anak. nanti bila kita dah tak ada, barulah mereka rasa...(baca dengan nada simpati...)

Kadang-kadang sakit hati apabila suami dan anak-anak bergabung suara untuk `menghentam' kualiti masakan kita, di meja makan yang kita laaa yang beli. Bukan nak mengungkit, kalau kita tak beli  meja makan tersebut alamatnya bersilalah mereka  berbuka di lantai. Huh!.

Betapa susahnya nak jawab soalan "nak makan apa berbuka hari ini?"  Hanya seorang isteri/ibulah yang merasainya. 

Kadang-kadang letih sangat bila balik dari kerja. tetapi kita cepat-cepat tukar unifom dan masuk dapur. Memasak dan tersenyum girang depan anak-anak dan suami.

Menjadi perempuan bukannya mudah, hanya lelaki jea yang beranggapan menjadi perempuang senang!

Sekian!

Image result for a good housewife
Nak buat kueh berbuka,
 suami tak suka manis, anak-anak suka manis, mak mertua tak suka manis, bapak mertua suka manis...



Friday, June 9, 2017

7 sebab kenapa saya tak suka balik beraya di kampung suami saya!

Saya tak suka beraya di kampung suami saya!

1. Rumah ibubapa suami saya kecil, tak selesa.

Petang raya bila semua adik beradiknya sampai dan berkumpul. Penuh rumah... Bilik bukannya ada banyak. Bilik air pun bergilir.

Saya nak minta tidor di hotel berdekatan, suami saya marah. Hotel berdekatan 107 kilometer!

2. Kampung suami saya sangat kampung.

Suami saya sangat orang kampung, sekampung kampungnya yang kampung. Boring sangat bila berada di kampung suami saya. Pasal malam kecil sangat, ada lima gerai jea!.Supermaket pun tak ada!.

3. Saya tak suka abang ipar saya.

Mereka kalau berbual ada unsur lucah. Dan saya tak tahan ada yang tak pakai baju bila makan. Sepupu-sepupu anak saya semua macam tak bertamadun...suka main pasir dan bawak anak-anak saya mandi paya!

Gatal kulit anak saya.

4. Saya tak dapat melawa.

Saya akan jadi aneh kalau melaram di pagi raya. Sebab keluarga suami saya bukannya jenis stylo. Bayangkan dua tiga hari saya kena pakai baju kurung sedangkan hari tu hari raya.

Huh!

5. Saya terabai.

Suami saya bila beraya di kampung asyik utamakan keluarganya saja. Berkepit dengan maknya, saya terabai begitu saja.

Masuk tido pun lewat, lalai berbual dengan keluarga mereka.



Saya suka beraya di kampung suami saya:

1. Adik beradik perempuan suami, ipar duai saya sangat baik.

Mereka sangat suka saya beraya di sana. Kami sangat baik. Kadang-kadang saya make upkan mereka. Maklumlah mereka ni orang kampung, ada yang bermake up macam opera cina punya wayang, ha ha ha.

2. Ibu mertua saya pandai masak.

Dia tak benarkan saya masak. saya tolong-tolong gitu jea. Dan dia tak marah kalau saya tak masak langsung.

Sebut saja saya nak makan apa? terus mak masak! Saya mungkin menantu kesayangannya sebab saya cantik dan terpelajar...(prasan...)

3. Saya seronok tengok anak-anak saya bermain dengan sepupu sepaptnya.

Di bandar mereka tak ada ramai kawan. Saya tak ada banyak sepupu. Mak saya orang bandar, tak banyak anak.

Kadang-kadang sepupu anak saya datang rumah saya di bandar. Tidor rumah saya. Saya suka mereka berkawan. Bukannya orang lain.

4. Adik beradik lelaki suami saya sporting.

Bila saya sampai dah ada fumakilla elektrik yang mereka sediakan. Kata mereka nyamuk banyak di rumah ibubapa mereka. Dan sebut saja apa yang saya nak, mereka laju jea mencarinya.

Bila nak balik mereka beri banyak barang untuk di bawa ke bandar. segala hasil buah.

5. Suami saya anak lelaki yang baik.

Saya lihat suami saya sangat hormat dan sayang pada emaknya.

Saya harap anak-anak saya hormat kepada saya nanti walaupun dah beristeri. Saya mahu anak-anak lelaki saya utamakan saya juga, bukan isterinya, walaupun isterinya cantik macam saya!. he he he.


KESIMPULANNYA:

Saya terima buruk baik suami saya, saya kena juga terima latarbelakang hidupnya. Kalau orang lain (Rose) boleh terjun kapal kerana cinta yang suci (Titanic), apalah sangat saya yang terpaksa berhadapan dengan keluarga suami saya yang sangat kampung.

Lagipun barangkali keteurunan nenek mooyang saya dulu pun orang kampung.

Dan paling penting redha dan taat pada suami... perempuan ni kata kawan lelaki saya (Abang Jan) yang menulis blog, perempuan walaupun ramai yang baik mereka senang juga nak masuk nereka.

Image result for My husband villagers
Gambar hanya hiasan, ini bukan rumah mertua saya...he





Thursday, June 8, 2017

Kisah balik kampung sapa dulu?: Redha allah paling penting...mengapa bergadoh?

Kadang-kadang kita sebagai perempuan terlupa. Kadang-kadang kita ingkar sebab ianya pahit nak telan. Sebab kita fikir secara logik, tetapi tidak fikir panjang.

Apatahlagi kita lebih berpelajaran daripada suami kita. kononnya sebab banyak segala maknika benda dan perkara dalam rumahtangga kita yang kontribiuk. Jadi kita fikir kita patut diadili dengan adil oleh suami kita (sampai kita terlupa adil itu bukan bermaksud `kesaksamaan').

Kita rasa kita tidak berdosa, yang banyak buat dosa suami kita... He he he. Kita percaya sangat perempuan yang ramai bergelimpangan dalam neraka itu bukan kita...

Tapi kita tetap kena ingat, hari raya kita kena minta maaf kepada suami kita, dan suami kita minta maaf kepada ibunya.

Kita mahu sistem giliran sebab pada otak kita itu adalah paling adil. Raya ni kita raya rumah ibubapa kita, tahun depan ibubapa suami kita, lepas tu ibubapa kita, lepas tu ibubapa dia pula. begitulah seterusnya sehingga akhirnya kita dan suami kita tidak ada ibubapa. 

Kita fikir sistem giliran ini wajib, tak boleh tidak.

Jarang perempuan berfikir `Tak kisahlah jika suami mahu beraya di rumah ibubapanya dulu. Tak ada masalah yang penting taat pada suami".

"Jarang perempuan sebegini, mungkin sudah tiada. Kita sudah di akhir zaman." kata kawan saya yang terkenal dengan perangai takut bini. Kawan saya inilah yang pernah beritahu saya bila dia tegur isterinya bukan main isterinya melawan, siap dengan data dari bank negara lagi. Isterinya kerja bank. Dia cakap mana ada isteri zaman sekarang bila suami tegur masuk bilik menangis... mana ada? Tanyanya.(saya syak dia yang menangis masuk bilik (he he he), bila isterinya beri bukti berdasarkan perkara yang logik dan konkrit).

Dalam agama, menjadi kemestian bagi isteri mengikut arahan suaminya. tak kiralah suaminya bergaji jauh lebih kecil darinya atau suaminya lebih bodoh, hodoh, buncit, pendek, gemuk, botak (pendek kata tak macam Fatah Amin). Selagi tidak diarahkan membuat perkara yang ditegah agama, wajiblah si isteri ikut perintah. Wajib turut, bukannya wajib paksa suami ikut sistem bergilir.

Rupanya bagi isteri mengikut atau taat kepada suami adalah jihad yang besar...kepada mereka. jadi kepayahan yang amat bagi mereka.

Sistem bergilir ada bagusnya tetapi bukan suatu perkara yang diwajibkan. 

Kalau saya bersuami (sesuatu yang mustahil, he he he), bagi saya, raya pertama sudah semestinya di rumah suami, jika itu suami saya hendak. Sebab bagi saya ia bukanlah isu besar dalam islam. Raya jea pun. Cuma rakyat Malaysia sahaja sudah menjadi kebiasaan mengissukannya. Selamat datang ke Malaysia.

Tanggungjawab suami kita sebagai anak lelaki kepada ibunya tidak akan putus sampai bila bila, manakala kita ni pula apabila sudah berkahwin tanggungjawab kita terhadap suami kita.

Jadi saya anggap isu berebut nak balik beraya antara suami isteri ini satu perkara bodoh bagi pasangan yang jahil. Apatah lagi ada kes isteri yang buat perangai apabila suami mahu beraya di rumah ibubapanya dahulu. Kalau suami tidak mahu bergilir dan mahu kuasa veto pun, bukanlah kudrat kita untuk menderhaka.

Namun jika dapat suami yang berpendapat sistem bergilir adalah terbaik, untunglah si isteri. Ia adalah budi bicara, timbang rasa yang ada pada tangan suami kita.

Abang Jan: Teringat kisah kawan Abang Jan yang isterinya tak mahu terima handpon yang dihadiahkan olehnya. Isterinya mahu handpon sama sebijik yang macam dia pakai. Baru adil kata isterinya.

Ha ha ha...


Image result for berebut balik raya
Add caption






Tuesday, June 6, 2017

Bila rindu saya sebut nama dia..dalam hati

Beberapa hari di bulan ramadhan ini, ada kalanya saya terindu kepada dia.

Tetapi saya cepat-cepat tahu perbuatan tersebut tiada sedikit pun membawa kebaikan kepada fizikal dan jiwa saya...pada kehidupan saya....(kecuali mudarat kepada diri saya).

Jadi cepat-cepat saya alih menuju kepada sesuatu ingatan yang lain...namun saya tetap bersumpah dalam hati demi allah dan sekalian rasul, dia akan merindui saya sepanjang hayat.

Kata orang agama pada waktu dekat berbuka, doa mustajab... Saya tadah tangan waktu nak berbuka, saya seru...


Image result for skeleton

Mengapa dibenarkan balik awal pada bulan ramadhan?

Sebenarnya sama ada kita berkerja menggunakan fizikal atau mental, ia memberi tekanan kepada fizikal dan mental kita. Oleh sebab itulah (sebab kesihatan) mengikut akhta pekerja, perkerja tidak boleh diberi kerja melebihi 5 jam berturut-turut. Kena ada waktu rehat. Waktu sengang.

Kita juga rasa letih bila balik kerja, rasa letih dan lesu yang adakalanya kita sendiri tidak sedar. Dipercayai sesiapa yang apabila sekembali dari kerja terus membuat kerja rumah, ia akan menjejaskan bukan sahaja kesihatan fizikal, tetapi juga mental. Memberi tekanan.

Balik kerja pada waktu petang, badan sudah berbau dan otak sudah agak letih. Sebab itulah saya bersandar ke kerusi untuk rehat sekejap. Dan seorang kawan saya Dr Nisreal (nama samaran), beritahu pernah dia terlelap sampai ke pagi!. Dia kata dia letih. Badan dia shut down sendiri.

Pada bulan puasa ini saya ambil peluang untuk membuat pilihan balik awal. Majoriti atau hampir 100% kawan-kawan saya tidak mengambil pilihan seperti saya. Saya tidak pula tahu kenapa. mungkin ada sebab-sebab mereka sendiri.

Namun bagi saya adalah penting untuk balik awal pada bulan ramadhan. Saya mahu rehat sedikit dan cepat-cepat persiapkan diri untuk ramadhan.

Kalau balik awal tak tergesa singgah bazar ramadhan, kalau nak masak pun tak tergesa-gesa. Kalau yang berkeluarga ia juga sebagai peluang untuk berada dengan pasangan dan anak-anak masing-masing.

Sama ada swasta dan kerajaan, mereka ada memberikan kelonggaran pada bulan Ramadhan. Rujuk bawah; Pekeliling (surat).




Ketua Setiausaha Negara. Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata, balik awal ini supaya memberi pekerja lebih masa menyediakan diri untuk beribadat: Katanya;


"Langkah itu diambil bagi memberikan kemudahan kepada mereka untuk memanfaatkan bulan ramadan yang mulia ini bagi menjalani tanggungjawab ibadah."


Saya ambil peluang untuk balik awal. Namun begitu, tidak semestinya saya balik awal tiap hari kerana kerja-kerja saya banyak dan tak habis-habis bertali arus...

Tetapi saya terharu dengan kelonggaran yang kerajaan berikan, ini bermakna ia perihatin terhadap keluarga dan ibadat kakitangan awannya.

Samada kita mahu rebut atau tidak peluang ini, bergantung kepada objektif kita di bulan remadan. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih...

Monday, June 5, 2017

Surat 29 December 2016

Beberapa kali saya baca surat tersebut. Dan dalam bulan puasa ini saya masih membacanya... saya berdoa agar penulisnya, Z, berada dalam keadaan sihat sejahtera.

Hari ini hari yang ke 10 puasa. Saya alhamdulillah sihat dan menjalani hidup macam biasa. Saya berbuka dengan membeli di bazar ramadhan. Hanya semalam saya cuba masak telor masin rebus, saya masak sambal lada... hasilnya tak berapa sedaplah. He he he.

Saya berdoa agar tidak ada keburukan atau kemalangan menimpa diri Z, semoga Z selalu dilindungi dan mengambil langkah berwaspada dan berhati-hati dalam hidup.

Saya dapat rasakan kepayahan yang Z alami kerana kita tidak tahu adakah orang yang sayangi kita, tertarik dengan kita tersebut adalah ikhlas atau tidak. Kita tidak tahu, kita tidaka kan tahu. Hanya nasib yang menentukan, walaupun kita harus berusaha selidik.

Dalam kehidupan ini, tiada ketentuan, tiada ketetapan. Kita boleh mendengar segala panduan atau nasihat tetapi akhirnya kita juga yang terpaksa pilih dan menerima akibatnya. Ini kerana kehidupan kita, kitalah yang melaluinya, bukan penasihat atau pengata tersebut.

Tidak ada dua manusia menjalani kehidupan yang sama. Nasihat sekadar nasihat tetapi kita yang memilihnya.

Bulan puasa ini saya sedang cari bunga api dan mercun. Anak-anak saudara saya sudah menyebutnya `Bila iman nak beli?'. walaupun kerajaan Malaysia tidak benarkan, keluarga saya membenarkan main bunga api dan mercun dengan syarat ada kawalan dari orang dewasa. Lagipun saya rasa anak-anak saudara saya perlu dengar dan lihat api dan bunyi yang kuat, nanti kalau berlaku perang terberak mereka... Namun Malaysia masih aman.

Untuk kita tahu orang itu ikhlas atau tidak, tidak ada caranya. Pengalaman saya bila kita suka kepada seseorang, kita akan cenderung untuk berfikir positif terhadap dia. saya rasa ini suatu yang normal. ramai orang begitu.

Namun untuk hidup sepi seorang sebab takut risiko...tidak bagus juga. Untuk belajar hidup sorang amat perit juga kerana ia memrlukan kekuatan dan positif selalu. Sebab itulah sya sentiasa cuba untuk tersenyum dan gembira dalam banyak keadaan walaupun tahap kepuasan gembira itu tidak maksima. Mustahil untuk maksima.

Seperti saya, saya sudah tidak mahu menjalankan perhubungan dengan sesiapa pun. Biarlah begini. Perhubungan membuatkan kita rasa kasih sayang, dan apabila sudah timbul kasih sayang ia akan buat diri kita lemah... Bertambah lemah bila kita ditinggalkan/dipergunakan.

Namun ia bergantung kepada diri sendiri mungkin ada manusia walaupun ditipu 1000 kali, dia tetap teguh macam karang...

Saya ini macam tapak sulaiman jea...

Bersambung di lain kali,  kalau ada masa... sebab saya nak ke ramadhan... saya nak menyelusuri ramai orang untuk beli makanan...

Take care...



Image result for puasa seorang diri




Didikan secara tak langsung ibubapa lahirkan pembuli...

Image result for bullying issues



Saya rasa nak tergelak, rasa nak berguling-guling apabila membaca komen warganegara kita mengenai kes buli di FB. Nak tergelak sebab kelakar, sadis pun ada. Masyarakat kita memang pelik.

Rata-rata menyalahkan institusi dan kerajaan dalam kes buli. Tidak ada, atau hampir tiada menyebut puncanya mungkin dari tumah lagi. Lahir secara tak langsung atas didikan tak langsung ibubapa. mereka tidak cari `akar' penyakit. Dan sampai kiamatlah tak dapat dihapuskan...

Buli juga bermula dari rumah kita. percayalah. Bila suami buli isteri (sama ada fizikal atau emosi) , isteri buli suami (emosi) , bila suamiisteri buli anak-anak (fizikal dan emosi)...lahirlah pembuli.

Saya percaya kalau ada kasih sayang antara keluarga, rasa insani yang dipupuk...sepak kucing pun kita tak tergemak. Apatah lagi bunuh orang.

Saya berharap benar pihak yang bertanggungjawab mendapat balasan yang sewajarnya. Nak kata setimpal...mustahil sebab mana ada balasan yang setimpal untuk samakan perasaan seorang ibu kehilangan anaknya...

Mana ada?

Mana ada...?




Image result for bullying issues

Wednesday, May 31, 2017

Pertanyaan di bulan Ramadhan kawan saya...

"Man, awak rasa macam mana ya, berbuka sorang diri?" Tanya kawan saya tiba-tiba. Saya diam sahaja. Saya tengok muka dia. Tidaklah cantik mana. Mungkin betul dulu pensyarah saya kata bahawa perempuan yang cerdik biasanya tidak cantik. Dan vice versa.

Namun kecantikan sebenar seorang wanita adalah berbudi bahasa dan sabar...

Saya serba salah hendak menerangkannya sebab tentulah huraian saya tidak menepati apa yang saya rasa. Saya rasa biasa sahaja. Mungkin sebab sudah terlalu biasa. He he he.

Kecuali dia yang tidak kawin-kawin, barulah dia rasa. He he he. teruk pemikiran saya.

Untuk memasak, memang saya tidak ada  masa dan tidak ekonomik. Memasak untuk makan seorang diri tidak ekonomik kepada sesiapa pun. Begitulah pendapat saya.

Dan saya dengan bersusah payahnya membeli makanan di bazar ramadhan. Susah payah yang saya maksudkan memang susah nak cari gerai yang menutup makanan mereka. Menutup makanan adalah syarat pertama saya. Namun ikut makanan juga, kalau yang dah digoreng dan dibeli terus, panas-panas. Tidak perlu tutup.

Namun posting ini pasal apa yang saya rasa bila saya berbuka seorang diri.

Susah saya nak jawab kecuali yang bertanya itu cuba buka seorang diri.

Cubalah...baru rasa kan?



Berbuka puasa 2017

HARI PERTAMA

Pada hari pertama puasa, saya berbuka di rumah kakak. Kakak tanya saya nak makan apa, saya jawab saya nak makan ayam.

Puasa tahun ni lain sikit. Lain sebab saya akan makan nasi. Sudah dua tahun saya tidak makan nasi. Tiba-tiba saya rasa saya nak makan nasi pada ramadhan ini.

Saya berbuka dengan keluarga kakak saya. Dan saya dapati ada pulut lepa, ada murtabak, ada roti jala dan ada lagi kueh lain. Saya suka makan pulut lepa. Pun begitu saya makan juga murtabak.

hARI KEDUA

Hari kedua saya berbuka seorang diri di rumah saya, Seribu Mawar. Saya beli nasi minyak. Saya lihat ayam kerutuk dia, RM6.50 satau. Naik RM2 berbanding tahun lepas. Tahun lepas hanya RM4.50. 

Saya tidak berkira sangat sebab saya puasa. Namun ada terdetik di hati saya, mampukah kalau saya berkeluarga?. Jawapannya adalah mungkin mampu dan mungkin tidak mampu. Tiada kepastian, tiada ketentuan.

Bila waktu berbuka, saya sengaja keluarkan piring yang paling mahal. saya tidak mahu makan dalam bungkusan kertas nasi. Saya hidang ala mengada. Siap pisau, sudu dan garpu...(walaupun sebenarnya saya akhirnya makan pakai tangan sahaja).

Saya dapati nasi  minyak tersebut tidak sangat sedap sebab menggunakan beras murah. Lauk ayam kerutuk tersebut juga agak tawar di lidah saya... Teruk saya kan? Asyik kritik sahaja.

Namun seperti biasa saya berjaya habiskannya dengan cemerlang.

HARI KETIGA

Hari ketiga sa berbuka di Muadzam. Saya beli nasi kukus di bazar ramadhan. Nasinya banyak, ayamnya boleh tahan tetapi sambal dan kueh nya `kureng' sikit. Maksud saya saya pernah makan nasi kukus yang lebih sedap.

Saya sangat kenyang sebab nasi sangat banyak. 

HARI KEEMPAT

Hari keempat saya hanya beli nasi dan ikan goren biasa. Harganya RM4 sahaja. Saya terkejut sebab murah. adakah saya handsum? Tentulah tidak jika gambar tidak di edit.

Namun mungkin ikan tersebut kecil dan agak hancur...

Saya tidak beli lauk lain kerana kawan saya sudah beri lauk. Dia masak gulai lemak daging salai. Kawan saya tersebut beri dalam jumlah yang banyak, menyebabkan saya tidak perlu beli lauk lain.

Saya juga makan dengan sambal yang diberikan oleh seorang kawan yang lain pula...

Terima kasih kawan-kawan...




Tuesday, May 30, 2017

Tidak semua orang berpelajaran tinggi cerdik dalam kehidupan...



Adakalanya beliau bukan sahaja tidak menyumbangkan apa-apa pada orang ramai, malah kehadirannya menyusahkan orang ramai...pula.

Wednesday, May 24, 2017

Saya tukar tayar... 4 sekaligus

Walaupun sudah membawa kereta masuk tahun ke lapan, subjek kereta masih mengerunkan saya...

Minggu lepas entah kenapa tiba-tiba saya rasa sangat bimbang akan keselamatan diri saya. Ia muncul di fikiran apabila/semasa saya sedang memandu balik dari kampung menuju Kuantan. Sebabnya saya rungsing sudah lama saya tidak tukar tayar kereta, agak-agak adalah lebih kurang tiga tahu.

Dalam perjalanan balik kampung tersebut, saya bertekad mahu tukar tayar kereta. Amat bahaya jika memandu jika tayar botak. Saya diberitahu oleh Ja. Dan saya juga diberitahu jangan kedekut apabila membeli tayar.

Kata-kata dari kawan saya, ada tayar yang mahal dan ada yang murah harganya. Ya, saya tahu, saya sudah beberapa kali menukar tayar sebelum ini. Dan apabila saya mahu tukar tayar, pasti terkejut pomebn tu melihat tayar kereta saya sudah botak dan sudah keluar benang. Dan apabila cina itu menunjukan benangnya, terus saya berfikir kenapa ada benang dalam tayar?. Emmm...

Saya guna dua tayar jenis Mecheline di hadapan dan di belakang saya guna dua tayar Dunlop. Sebab nya saya tukar tayar tersebut secara berasingan...

Namun kali ini saya tukar keempat-empat tayar. Entah tayar apa jenama, sukar nak sebut tetapi tayar itu berharga RM275 sebijik...

Jadi saya memerlukan lebih dari RM1K untuk tayar tersebut. Jawapan dari mana saya dapat duit tersebut adalah dari kad kredit saya. Saya bersyukur saya ada kad kredit (sudah 16 tahun). Setia pada Maybank. Tidak pernah ada masalah....syukur lagi.

Saya sedar saya dilahirkan sebagai buta kereta. Payah untuk saya memahami kereta. Samalah payah saya belajar matematik tambahan. (Sehingga kini saya masih lagi tidak faham kenapa sudah ada matematik, kena ada matamatik tambahan pula. Mungkin sengaja nak cari payah.).

Kereta saya sudah masuk tahun yang ke lapan usianya. Saya mula berfikir untuk menggantikan viper kereta kerana kawan saya beritahu viper kereta mesti ditukar. Sepanjang 8 tahun pakai kereta saya tak pernah tukar viper kereta saya sebabnya saya ingatkan tak perlu tukar...he he he.

Saya akan tukar viper tersebut tahun depan sebab kereta saya masih boleh digunakan...

Tuesday, May 23, 2017

Minat, membaca dan minat membaca...

Saya terhutang budi pada ayah saya kerana daripadanyalah minat membaca saya tumbuh. Sedari kecil saya lihat ayah saya membaca, sehinggalah kini apabila keadaan kesihatan tidak menyenangkan, beliau masih lagi membaca...cuma kadarnya kurang.

Membaca memerlukan bukan sahaja penghayatan tetapi penilian. Otak akan berkerja keras untuk menghadam walaupun pada satu idea santai. Sebabnya istilah `santai' itu juga berbeza pada setiap orang.

Sukar bagi saya untuk mengupas kenapa saya minat membaca walaupun saya sibuk. Membaca membawa saya ke dunia luas. Dunia orang lain... membaca memberi kekuasaan dan kebebasan...

Harga buku memang mahal. Tetapi oleh kerana minat saya membelinya juga sebab minat akan membuatkan kita menghabiskan duit yang besar. Jadi tidak timbul harga buku mahal apabila kita sudah minat. minat menjadikan duit tidak berharga...he he he.

Dan sesiapa yang minat membaca, ia adalah satu kelebihan baginya.

Wednesday, May 17, 2017

Kad hari lahir dari Z

Kad `baju'
Terima kasih atas kiriman kad unik tersebut, tidak ada kata yang bisa saya tulis untuk gambarkan perasaan suka saya. 
Saya berdoa Z sentiasa sihat sejahtera selalu...dan dilindungiNya.

Maaf saya tidak tahu nak tulis apa, hanya tuhan sahaja yang tahu...

Tuesday, May 16, 2017

Kehilangan gigi bongsu, pembedahan kecil di klinik kerajaan dan rupa seorang doktor

Image result for myth about dentistry
Sekadar hiasang...


Hari ini saya diberi MC. Ditemani oleh sahabat Adnan, saya ke Klinik Gigi Muadzam Shah. Saya cabut gigi geraham bangsu saya.

Dua minggu lepas saya jalani pembedahan kecil dan doktor muda (yang baru lapan bulan bertugas) tersebut beritahu apabila surut bengkak, saya harus datang untuk cabut gigi gerham tersebut. Katanya  gigi tidak boleh cabut jika dalam keadaan sakit dan bengkak.

Namun apabila bengkak surut, saya pula sibuk dengan aktiviti-aktiviti harian yang lain. Ada sahaja perkara yang harus dibuat... He he he. Saya ke sana-ke mari kerana kerja demi sebuah kehidupan.

Sebelum gigi dicabut saya dicocok dua kali untuk dimasukan ubat bius. Ia tidaklah sesakit semasa saya dicocok untuk pembedahan kecil di mana mengalir air mata saya menahan sakit. Saya tahan jua sebab malulah depan doktor muda-muda. Ada beberapa orang doktor memerhatikan kerja doktor tersebut yang baru lapan bulan bekerja.

Saya mula berfikir dalam umur 47 tahun inilah saya mungkin bermula dengan episod-episod kehilangan gigi. Semuanya ada langkah pertama. Saya percaya seperti orang yang kita sayangi di sekeliling kita, gigi juga tidak akan kekal lama bersama kita...

Image result for myth about dentistry


Saya merasai kehilangan gigi ini sebaik sahaja dicabut kerana sebelum ini saya dan seorang doktor klinik swasta (di pekan) berusaha untuk menyelamatkan gigi ini. Sehingalah episod bengkak surut-bengkak surut berlaku, di mana saya sudah tidak tahan dengan episod begini lantas ambil keputusan untuk cabut gigi ini.

Sebenarnya sebaik manapun kita jaga gigi kita, melalui faktor umur kita akan kehilangannya. Yang kita dapat hindar ialah kehilangan gigi pada usia muda. Ini pendapat saya (pendapat bukan doktor).

Sebelum ini apabila bengkak jika tak ada masa jumpa doktor, saya ambil ubat surut bengkak, tahan sakit dan antibiotik. Saya minta sendiri di Klinik. Saya ubati sendiri bengkak saya, sehinggalah doktor di Klinik swasta di Kuantan (Klinik Chan) beritahu bengkak saya jadi keras sebab banyak makan ubat antibiotik. Dan saya disarankan supaya buat pembedahan kecil di Klinik kerajaan.

Pengalaman saya, kita dapat tanya doktor dan berborak untuk mengetahui apa yang mereka akan buat terhadap gigi kita. Mereka beritahu dengan penuh maklumat apa yang terjadi pada gigi kita dan apa alternatif yang boleh dilakukan demi kesihatan gigi dan mulut kita. Tak perlulah takut.

Huh! Last-last klinik kerajaan juga akhirnya...he he he. Tetapi pengalaman saya cabut gigi di klinik kerajaan amat selesa dan nyaman. Doktor dan kaki tangan ramah. tempat menunggu selesa, siap teleyvision lagi, cuma rak pamiran dan rak buku majalah agak uzur dah. Boleh tukar dah tu. He he.

Saya percaya kos perubatan di negara kita antara yang termurah. Kita patut sangat bersyukur dan segalanya tak perlu salahkan kerajaan.

Sebelum itu gigi saya ini (kembali pasal cerita gigi|), sudah lama ditapung (ditampal), bila berusia baru bermasalah. Mungkin tapung (tampal) bukan penyelesaian, sebab dalam jangka panjang gigi tersebut perlu juga dicabut...(saya berpendapat).

Doktor yang mencabut gigi saya memang muka dan perwatakan `gaya' seorang doktor. saya dan sahabat Adnan bersetuju muka kita dan perangai kita mempengaruhi jenis kerja kita. Yalah kan kalau muka macam papan lapis tak kanlah nak jadi hero drama petang-petang... Lainlah muka macan Fattah atau Farid Kamil (nak jugak sebut nama Farid Kamil).

Saya menulis posting ini semasa makan di Tong Villion Hotel. Selepas dapat MC, selepas saya maklumkan kepada pejabat, terus saya balik tido di rumah untuk meredakan darah tinggi saya. Lewat petang barulah saya keluar cari makan sebab lapar sebab tidak ambil `lunch'.

Sambil makan saya teringat tentang pembedahan kecil saya dua minggu lepas. semasa cocok jarum saya mengalir air mata sebab sakit sangat. Ianya jauh lebih sakit berbanding dengan cabut gigi. Semasa cabut gigi saya tidak menangis dan tidak perlukan ubat tahan sakit. Saya boleh tidor dengan lena. Tidak seperti lakukan pembedahan kecil, masa bius saya menangis dan masa selepas pembedahan kecil saya menangis kerana sakit...apabila ubat bius hilang. Saya terpaksa makan ubat tahan sakit.

Jadi saya buat kesimpulan, cabut gigi tidak sakit. Malah tidak terasa pun sebab sel-sel telah dibius mamai.

Sekian sahaja, saya mahu ke Tunas Manja, nak beli roti...






.