Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, November 29, 2016

UPSR: Tidak puas hati format baru 2016

Image result for keputusan peperiksaan upsr 2016


"Hanya sedikit sahaja yang dapat semua `A'". Kata kawan saya sambil memucungkan mulut persis Cik Wok (watak dalam Tiga Dara Pinggitan, Majalah Gila-Gila). Saya rasa jika dia terus memuncungkan mulutnya begitu, dia akan cepat tua. Atau jadi badut.

Kawan saya tidak setuju benar dengan format baru UPSR tersebut. Katanya mesti ada yang `tak kena' dengan format baru tersebut sambil menyalahkan beberapa ahli politik (termasuk isteri ahli politik itu tutut dipersalahkan, he he he), dan juga ahli akademik yang `mencipta', format tersebut.

Walaupun kisah UPSR 2016 telah lama berlalu, dia tetap menimbulkan isu ini kerana tidak puas hati. Mungkin dia lebih gembira bila ramai yang dapat `A".

Saya diam sahaja sebab saya setuju benar dengan format baru yang pada pendapat saya `kenapa dari dulu lagi tak buat format sebegini...". Tetapi saya diam sahaja sebab biarlah kawan saya itu meluahkan perasaan tidakpuashatinya, tersebut. Kenapa pula saya kena jirus minyak tanah kepada api?

Bagi saya baguslah ramai tidak dapat `A', kerana biar pelajar-pelajar kita yang benar-benar layak sahaja dapat semua `A'. Biar ia jadi satu pengukuran yang standard. Dan dengan penerimaan pakai format ini sudah terbukti terdapat lebih kurang 4000 sahaja pelajar kita yang cerdik `A' ni. Biarlah itu saja jadi jumlah sebenar daripada berpuluh ribu orang yang dapat `A'.

Kita kena terima hakikat, hanya lebih kurang 4000 orang sahaja.

Maknanya format baru tersebut tidak salah. Itu yang saya fikirkan. Sebab objektifnya jelas lagi tersuluh. Buat apa ramai dapat `A' tetapi masyarakat yang dilahirkan tetap menuju jahanam.

Mengenai cara perlaksanaannya, tempoh masa, beban kepada pelajar dan guru, dan lain-lain isu yang timbul tersebut adalah suatu perkara `lain'. Yang nyata format ini sangat elok.

Benda elok payah orang nak terima, lebih senang cari benda yang tak elok yang terbit dari benda elok tadi... Haaa...





No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home