Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, November 9, 2016

Kesabaran dalam membina laman: Bahagian sisi belakang

SEBELUM


KESABARAN penting jika tiada duit. Maksud saya kesabaran dalam membina laman. Jika berduit kita terus sahaja boleh capai impian membina laman yang kita kehendaki dalam waktu yang singkat sahaja. Contohnya terus beli pokok yang besar. Upah kontroktor yang mahir.

Saya tidak buat tembok di belakang rumah disebabkan kekangan duit. Sebenarnya saya sudah memanggil kontraktor untuk kira berapa kos bagi sepanjang 150- 167 kaki tersebut. Dan barulah saya sedar saya tidak mampu. Kosnya terlalu tinggi sebab kawasan yang mahu ditembok panjang sangat.

(Sebenarnya ini bukan laman belakang tetapi laman sisi rumah bahagian belakang sebab tanah saya besar sedikit hala ke sisi, hala ke belakang)

Dan saya juga panggil kontraktor untuk kira kos jika saya mahu tanam derngan pokok-pokor pagar dan buat langskap sedikit. Tapi mahal juga rupanya.

Maka saya fikir saya harus menanam sendiri pokok-pokok untuk mendamaikan laman. Suapaya tidaklah nampak sangat belakang rumah jiran saya.

Sedikit demi sedikit dengan kesabaran dan keletihan (sebab semuanya biat sendiri) saya bina laman ini. Sehinggalah hasilnya seperti di bawah. Taklah cantik dan mahal macam rumah jiran-jiran lain tapi sekadar dapat wujudkan suasana nyaman dan menghijau...


SELEPAS

Ringkasnya elemen kesabaran penting... Sabar juga untuk menjaganya...alahai...

2 comments:

Sasikala said...

Kesabaran Sir akhirnya berjaya....hasil kesabaran Sir sangat cantik....Kegembiraan yang wujud dari usaha sendiri tu lagi tinggi daripada kecantikan yang wujud dari upah kontraktor....��

Jankaulu said...

he he he, thanks.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home