Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, September 7, 2016

Masa yang sesuai untuk beli rumah adalah...

Image result for Masa yang sesuai untuk beli rumah

Saya membeli rumah ketika saya berumur 37 tahun. Lewatkan?

Saya membelinya bukan kerana pada masa tersebut harga rumah adalah murah. Saya tidak membelinya kerana dapat loteri. Bukan juga sebab saya nak kawin dan bukan juga kerana saya dihalau oleh tuan rumah yang saya sewai.

Sebelum itu saya tidak berani membeli rumah kerana faktor kewangan. Saya bimbang untuk membayar RM1000 lebih sebulan untuk rumah kerana gaji saya kecil...

Cerita pasal rumah merupakan sesuatu yang menarik sebab apabila saja ada pamiran `rumah contoh', saya dan Azniza akan pergi lihat. Kadang-kadang saya yang seakan memaksa Azniza untuk pergi lawat. Dan kadang-kadang Azniza ajak saya pergi lihat rumah contoh. dan biasanya lepas melawat rumah contoh, kami makan nasi lemak. He he.

Biasanya rumah contoh dicantikkan dengan bebarapa tambahan dalaman seperti perabut atau langskape taman yang cantik. Pada masa itu saya tahu rumah tersebut di luar kemampuan sahaja. Rumah mampu lihat, bukan rumah mampu beli. 

Ada-ada saja kritikan saya terhadap rekabentuk rumah tersebut walaupun sebenarnya yang menjadi masalah utama bukannya reka bentuktetapi bentuk kewangan yang saya ada. He he he.

Saya sudah `lari' tajuk posting saya...he he he. saya kejar balik yea...

Masa yang paling sesuai untuk kita beli rumah ialah pada masa kita rasa yakin kita sudah mampu dari segi kewangan. Itu sahaja yang dapat saya beri tipnya. Masa saya mula bekerja harga rumah yang dibina di Kuantan jauh lebih murah harganya berbanding dengan hari ini... tetapi saya tidak mampu membelinya. Dan apabila gaji saya bertambah baru saya berani beli rumah di mana harganya sudah mahal.

Sebenarnya sebelum berpindah ke Muadzam, saya telah berurusan dengan tuan rumah sewa saya di mana saya mahu membeli rumah tersebut dengan harga RM140K (rumah teres). Semasa sedang berurusan itulah tiba-tiba saya dapat kerja di Muadzam. Pada hari ini, mati hidup balik pun saya rasa RM200K dia tak akan mahu jual rumah tersebut.

Saya tidak sarankan kepada pembeli membeli rumah atas faktor lain, contohnya beli rumah apabila diramal harga rumah akan turun. (Ia hampir mustahil tetapi jika turun pun harganya dapatkah orang `biasa' seperti kita ini membelinya terlebih dahulu? Kot-kot bank yang beri pinjaman tu yang beli dulu. He he he.)

Hakikatnya kalau harga rumah turun pun tak dan sempat ke kita nak beli sebab ahli pernigaan dan orang politik terlebih dulu dapat akses kepada sumber (sumber bahawa harga rumah turun). Mereka yang dapat beli dulu...

Ada juga orang yang kata `Bila anak saya dua orang baru saya nak beli rumah?".  Kalau macam tu saya tak belilah rumah sebab saya tak ada anak!

"Saya akan beli rumah bila ekonomi stabil, sekarang infasi tinggi" - alasan ini juga mengarut!. Kalau tunggu ekonomi stabil teruklah...lagipun kita tahu ke definasi yang betul apa itu ekonomi yang stabil?

Jawapan yang tepat bilakah masa yang paling sesuai untuk beli rumah? Adalah apabila kita rasa kita sudah mampu...

Sekian...


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home