Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, August 9, 2016

Bangkitlah, pandang dunia yang luas... Kisah pemuda di U Tern



Saya lihat satu kemalangan di satu simpang U tern. Pada masa tersebut saya berkereta bersama Adnan. Kami keluar makan dan minum.

Saya nampak dengan jelas penunggang motor tersebut jatuh semasa cuba membelok di U tern tersebut. Dia tidak bawa dengan laju tetapi jatuh dengan agak teruk.

Adnan berhentikan kereta dengan segera dan dari dalam kereta kami nampak pemuda itu cepat-cepat bangun dan angkat motornya, dan terus berlalu.

Setelah memastikan pemuda itu ok, kami teruskan perjalanan kami.

Kami hairan kenapa boleh terjadi begitu. Tentu fikirannya ke lain sebab dia tidak laju, dan tidak ada kenderaan lain. Saya syak munking dia mengelamun...

Pada suatu waktu dulu. saya pernah hampir terbabas apabila mengelamun semasa bawa motor. Malah adakalanya saya berhenti tepi jalan, dalam hujang lebat saya bukan sahaja menangis tetapi meraung. dan raungan saya itu saya selang selikan dengan sumpahan yang amat hebat... Amat hebat.

Saya sangat rindu!. Dan saya percaya sehingga ke hari ini hati dia tidak akan tenteram. Saya percaya sampai mati dia akan rasa begitu. Orang yang ada kasih sayang yang suci dan dianayai sumpahannya melekat. Dan saya percaya hanya kasih sayang yang mendalam lahirkan dendam yang hebat!

Apa-apa pun saya harap pemuda tadi bersabar. Bangkit dan pandang dunia yang luas. Percayalah tidak ada sedikit pun kelakuan yang tidak diadili oleh tuhan. Percayalah dia tidak akan tenteram...tidak akan ada puncak bahagia sebab puncak itu adalah kita!

Dan biasanya di dunia pun, tuhan sudah tunjuk...



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home