Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, May 26, 2016

Langkah berjimat di bulan puasa...



Ramadhan semakin hampir, banyak azam saya menjelang ramadhan. Antaranya saya mahu berjimat dan bersederhana.

Saya sudah semakin berjimat pada ramadhan yang lalu, maka saya bercadang mahu teruskan berjimat di bulan ramadhan. mahu bersederhana. Oleh kerana sekarang saya tidak makan nasi, saya bercadang mahu berbuka dengan makanan ala kadar sahaja.

Sebenarnya berjimat juga bermaksud mengelakan kecuaian. Maksud berjimat saya itu contohnya jika kita terbeli barang tamat tarikh luput maka kita kena beli lagi untuk menggantikannya semula. Bermakna kecuaian kita tersebut terpaksa kita `bayar' dengan wang ringgit.

Jadi kita mesti elak dari terbeli berlebihan... Jika kita pandai membeli maknanya kita sudah dapat elak kecuaian ...elak berbelanja lebih. Kita beli cukup-cukup untuk anak-anak dan isteri.

Rata-rata berbuka mengikut nafsu, seolah tiada esok lagi. Sedangkan kita mahu rasai bagaimana orang yang tidak ada makanan merasai kehidupan ini... agar kita insaf. Tetapi kita apabila berbuka akan hilanglah ingatan...

Kalau hidup membazir tentulah tidak mendapat keberkatan tuhan, kita cuma bangga dapat berpuasa di bulan ramadhan tetapi nampak gayanya kita dapat lapar jealah...he he he.

Saya percaya ramai yang hanya dapat lapar sahaja...


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home