Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, February 23, 2016

Hijaunya rumput itu...

Saya duduk manja di atas bangku yang disediakan... saya duduk gaya mewah seolah saya ada tiga hotel di Semenanjung. Dua di Sabah.

Sambil saya menunggu kawan-kawan saya mandi laut, saya makan kerepek. Sambil itu juga saya ralit memerhati gelagat orang ramai.... Pulau ini entah apa nama, saya tidak ingat. Nama tak penting, tapi amat cantik sekali, air jernih.

Ada pelancong yang sedang berjemur. Ada yang sedang membaca. Ada yang sedang berbual. Dan ada yang lalu lalang depan saya. Ada seorang pelancong melucutkan kainnya depan saya, dia terus berlari ke laut. Jarang saya dapat hidangan sebegini, Saya ternampak banyak sangat kopek-kopek asing di depan saya. Orang putih tersebut tidak malu langsung...he he. Saya pulak yang naik malu. (konon).

Namun penulisan kali ini bukan mengenai bikini atau kopek asing. Ia mengenai satu keluarga yang saya rasa amat bahagia, sekurangnya di depan mata saya. Saya lihat isteri dan anak-anaknya mandi-mandi, sesekali isterinya menghampiri saya. Saya apalagi terus berbual dengannya.

Dengan rasa bangga dan sayang dia menunjukan tangan ke arah suaminya. 

"Tu suami saya, yang kecil tu anak-anak saya" Katanya dengan penuh bahagia. Saya lihat suaminya ada rupa berbanding dengan dia yang saya rasa semakin kehilangan rupa dan bentuk badan. Maklumlah bila mandi laut tak kanlah nak pakai make up. Saya lihat mereka keluarga obesiti. Ini normal. Selamat datang ke Malaysia.

Saya nampak mereka bahagia. Tiba-tiba saya rasa sayu. Namun saya cepat-cepat bangkitkan motivasi diri. Akak tu bercerita lagi dengan saya mengenai percutian dia. Berapa hari dia cuti, hotel mana keluarga mereka menginap dan pulau-pulau yang mereka lawati. Saya tak tanya pun...he heh e.

Saya rasa dari segi strata pengkelasan sosial, mereka dari kelas keluarga biasa-biasa sahaja, Dari tutur kata, perwatakan dan cerita-ceritanya, saya katogerikan mereka keluarga yang biasa-biasa sahaja. Dan terdetik di hati saya walaupun keluarga biasa...mereka boleh bahagia. Tuhan mahal adil. Ramai orang kaya yang bila bercuti, suami cuti tempat lain, isteri bercuti tempat lain dan anak-anak pula bercuti di tempat lain!. Selamat datang ke planet bumi.

Akak tersebut peramah. Semasa kami berbual, anak-anaknya meluru ke arah kami. Sempat saya capai kerepek saya dan sembunyikan sikit dari pandangan anak-anaknya, he he he. Bukan kedekut tapi saya suka kerepek tu. He he he. 

Namun saya hulurkan roti kalau-kalau mereka lapar. Tapi mereka tolak, mereka ada bekal. Kemudian saya lihat suaminya pula naik dari pantai menuju ke arah kami sambil tersenyum. Mereka anak beranak makan di sebelah saya.

"Mereka berada di Eropah buat masa ni..." Saya menipu apabila suaminya bertanyakan isteri dan anak-anak saya. Terpaksalah saya cipta skrip yang simple dan mudah. Saya sudah biasa menipu dalam keadaan sebegini sebab jika tidak motivasi saya akan merundum. Saya tidak sekuat mana... Dan saya mulalah bercerita anak kedua saya di matrilulasi dan sebagainya.

Mereka amat ramah. Selepas itu mereka sambung mandi semula...

Saya mermerhatikan mereka lagi dari jauh...

Doa saya dalam hati semoga keluarga ini, hidup penuh gembira...


Image result for grass always greener quotes



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home