Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, January 19, 2016

Tahap-tahap dalam `Tempoh Lima Tahun Pertama Nikah'




Semalam kawan saya, seorang pensyarah dari Universiti Saadong (nama universiti samaran digunakan untuk elak timbul salah faham) mengirim keratan di atas. Dia minta saya ulas. Saya terus meneliti statistik yang tidak memeranjatkan ini. Dengan menggunakan logik dan pemerhatian (pembacaan dan kajian bukan empirikal) saya terus mengulas.

Apakah yang dimaksudkan dengan `Tempoh perkahwinan'?.

Tempoh perkahwinan yang dimaksudkan ialah tahun-tahun pasangan tinggal bersama sebelum mereka mengambil keputusan untuk berpisah. 

Ada kawan mak saya tempoh pernikahannya hanyalah satu hari sahaja. Beliau diceraikan keesokan harinya dengan seribu pertanyaan oleh orang-orang kampung. Biasalah orang kampung biasanya nak tahu semua perkara.

Kahwin hanya sehari terus bercerai. Dan ada juga yang saya dengar dalam seminggu, dalam sebulan, 7 bulan (kawan saya), 1 tahun 8 bulan (juga kawan saya). Penceraian boleh berlaku bila-bila masa sahaja jika pasangan terus sedar ada yang tidak kena dalam perhubungan ini dan ikatan HARUS diputuskan.

Petunjuk statistik

Namun statistik menunjukan semakin lama tempoh perkahwinan maka semakin kecil keberangkalian untuk bercerai. Kebarangkalian ini saya rujukan kepada satu situasi di mana akan berlakunya penceraian. Keberangkalian untuk bercerai adalah kecil jika tempoh semakin tinggi. Dengan kata lain penceraian di kalangan pasangan yang telah bersama selama lebih 20 tahun adalah sedikit iaitu tidak sampai pun 10%. Manakala pasangan yang banyak bercerai adalah pada tahap pertama iaitu usia perkahwinan mereka tidak sampai lagi 5 tahun.

Maka saya ambil keputusan untuk mengulas fasal pertama iaitu keadaan rumahtangga dalam tempoh 5 tahun tetapi syuriga saya ingatkan tempoh-tempoh yang saya akan nyatakan di sini mungkin berubah bergantung kepada peribadi dan peristiwa yang dialami oleh pasangan masing-masing... Adanya.

Tahap pertama ( 5 tahun) dalam perkahwinan ini pula saya bahagikan kepada beberapa bahagian:

1. Bahagian pertama: Tahap mabuk (bulan madu)


Image result for first stage in marriage

Tahap ini adalah tahap pasangan galak meraikan pernikahan mereka. Maklumlah baru nikah, semuanya indah. Boleh hidup serumah dan menayangkan pasangan secara terbuka melalui FB dan sebagainya. kalau boleh nak heboh satu planet bumi.

Rasa bahagia sangat. Pantang sentuh akan berakhir di katil atau di sofa ruang tamu dan sebagainya. Tahap ini yang saya juga namakan tahap mabuk ini tidaklah lama, saya beri pukul rata hanya enam bulan paling maksima. lepas tu mereka akan ke tahap ke duaHe he he.

Mereka akan ungkapkan rasa cinta, kasih sayang yang sangat kerap yang berakhir dengan hubungan seksual. Mereka pada tahap ini menfokuskan kepada dunia ini milik kita. Mereka tidak lagi ingat pasal susu anak, bini balik lewat dan suami pengotior. Semuannya indah, indah dan mengindahkan...

Burung-burung pun turut sama meraikan suasana indah...


2. Tahap 2 dalam tempoh pertama 5 tahun

3. Tahap 3 dalam tempoh pertama 5 tahun

Bersambung...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home