Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, January 11, 2016

Azam Ekonomi saya tahun baru 2016: Membeli hanya barang yang perlu

Ekonomi antaranya maksudnya merujuk kepada bagaimana kita memperuntukan sumber yang terhad untuk memenuhi keperluan dan kehendak kita yang tidak terhad. Tahun 2016 ini saya tumpukan kepada Azam Ekonomi saya.

Azam ekonomi yang saya maksudkan ialah azam yang melibatkan bagaimana kita memperuntukan sumber yang kita ada (dan akan ada) dengan sebaik-baiknya. Oleh kerana ekonomi kita berada dalam keadaan yang mencabar dan dicabar. Saya rasa adalah bijak jika kita mencabar perangai kita. Maksud saya memeriksa perangai kita bila berhadapan dengan pengurusan wang dan apa-apa yang berkaitan dengannya (berbanding hanya menyalak akan kenaikan harga. Padahal harga tak turun-turun pun. He he he)

Hujung minggu lalu saya makan di Keni Roges. Harga makanan setnya sudah berubah kepada bertambah mahal. Maksud saya mahal bagi orang seperti saya. Namun sudah lama saya tidak makan Keni Roges...tahun lepas saya last makan, jadi saya makan. He he he.

Saya juga perhatikan banyak barang sudah menjadi mahal. Sekali lagi saya maksudkan `mahal' tersebut adalah bagi orang macam saya, bukannya orang kaya macam Datuk Vida.

Cuba renung balik kepada pembelian-pembelian yang kita buat pada tahun 2015. Adakah kita ada terbeli barang atau perkhidmatan yang sebenarnya kita tidak perlukan pun?. Saya rasa ada. Saya sendiri juga begitu. Saya mengaku, saya ada terbeli barang yang sebenarnya saya tidak perlu pun. Saya bertekad tahun 2016 ini saya tidak akan terbeli barang yang saya sebenarnya tidak perlu.

Saya akan berperang dengan diri supaya dapat diyakinkan pembelian tersebut adalah sangat patut. Saya tidak berani janji iannya akan berjaya, namun saya akan mencubanya. Saya yakin jika saya berhati-hati dan rasional, kita tidak akan membeli barang yang kita tidak perlukan.

Sekali lagi maksud `perlu' itu bergantung kepada individu. kalau mahu beli baju, perlukah kita beli yang mahal kalau tak mampu. Ada duit bukan bermakna kita mampu. Duit itu harus dibelanjakan untuk keperluan lain juga. 

Semalam saya berkemas rumah, saya terjumpa beberapa barang yang sebenarnya saya tidak perlu. Antaranya kad motivasi yang berharga RM8.90!. Kad tersebut sebenarnya saya beli sebab saya suka akan akata-katanya. Saya beli awal tahun lepas... Semasa membelinya saya terbayang saya akan tempal di dinding bilik tidor saya, agar setiap pagi saya bangun, saya baca.

Namun sebaik sahaja saya sampai di rumah saya sudah lupa dengan kad tersebut sehinggalah malam tadi saya lihat ada terselit dalam bakul plastik tempat kertas dan dairi-dairi lama yang saya mahu buang.

Sebenarnya saya juga tidak memerlukan kata-kata dari kad tersebut sebab...saya juga pandai berkata-kata. He he he.


Abang Jan: A budget tells us what we can't afford, but it doesn't keep us from buying it. He he he 

Image result for i can't afford
Saja lawak...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home