Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, October 27, 2015

Perkara yang lebih penting daripada Budget 2016

Kata seorang sahabat saya apabila kita berkahwin hampir 100% keputusan yang kita akan buat, dipengaruhi oleh faktor kewangan. Beliau siap berikan contoh lagi, katanya begitu jugalah keputusan kita nak balik kampung berapa kali dalam beberapa situasi dalam setahun. Saya tidak faham sangat apa yang dia cakapkan namun saya faham apa yang ingin dia utarakan.

Wang sangat penting. Sehingga ramai yang berani kata tiada wang tiada bahagia. Haaa... Dan sebenarnya golongan tidak berkahwin juga membuat keputusan berdasarkan faktor kewangan.

Bila kawan-kawan saya bertanya pasal Budget 2016, saya rasa banyak perkara lain lagi yang penting darisegi ekonomi. Perkara yang paling penting dan paling maha payah mega untuk dilaksanakan ilah merubah perilaku isirumah terhadap penggunaan (C), dan bandingannya dengan pendapatan (I).

Mengapa perilaku isirumah mesti berubah dan apa kaitannya dengan keteguhan ekonomi negara? Sejauhmanakah adanya kaitan di antara perilaku isirumah dalam berbelanja ke atas kemakmuran negara yang kemudiannya pergi semula kepada kemakmuran rakyat? (25 markah).

Bagaimana mahu mendidik rakyat supaya pandai berbelanja? Bagaimana mahu mendidik rakyat supaya rajin bekerja, rajin berbelanja?

Sebenarnya itulah tugas kerajaan, bukan hanya memberi kesenangan/kelonggaran ekonomi (yang saya rasa bukanlah dihargai sangat pun oleh masyarakat Malasyia yang materialistik ini, he he)... 

Saya mungkin silap. Namun saya tidaklah silap besar. Di sekeliling saya banyak kesalahan berberlanja berlaku... termasuklah yang dilakukan oleh saya... Cuma saya tidaklah  menyalak bukit...

He he he...







No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home