Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, July 8, 2015

Kadar zakat fitrah di Pahang dan Terengganu 2015





Urusan menulis nama dan bertanya bayaran

Semasa berurusan di pejabat pentadbiran pagi tadi, sempat saya pergi membayar zakat fitrah (di bangunan yang sama). 

Saya ditemani oleh sahabat Adnan. Kata Adnan dia sudah bayar terlebih dahulu di Kuantan.Dia mahu menemani saya dan pukul gambar.



Saya melafazkan kata mengikut skrip yang tertulis, he he

Kadar zakat fitrah di Pahang adalah RM7. Saya membayar juga untuk kedua ibubapa saya. Pembayaran zakat ini adalah wajib kerana zakat dapat memupuk perpaduan dan pembangunan ummah secara keseluruhan.

Semasa saya membayar zakat saya buat-buat serius. Macam nak kawin pulak rasa bila bersalam dan lafazkan pembayaran. he

Saya menadah tangan semasa doa dibacakan.
Setiap negeri berbeza kadar bayaran zakatnya. Saya teringat ayah saya pernah beritahu beritahu di Terengganu kadar zakat fitrah yang dikenakan adalah berbeza. Saya lihat pada tahun 2015 ini kadarnya RM4.60, RM6.80 dan RM7.40 sekepala.

Ayah saya menerangkan kepada saya bahawa beliau membayar pada kadar yang paling tinggi iaitu RM7.40 kerana ayah kata keluarga kami makan beras yang mahal maka harus bayar dalam harga beras yang mahal... Gitu kaedahnya.

Semoga sama-sama kita mendapat keberkatan, amin.


Image result for zakat beras

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home