Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, May 14, 2015

Kisah pedang mainan, kereta Myi dan kata-kata seorang tokoh guru..

Gambar hanya hiasang...

Masyarakat Melayu kita terkenal dengan adab sopan, hidup harmoni saling bantu membantu. Tetapi tidak kini...

Jika pada tahun 60an, 70an (juga sebelum tahun 60an), saya boleh terima anggapan pihak tertentu mengenai wujudnya konsep sikap sopan santun dan tertip masyarakat Melayu. Pada masa tersebut ia boleh menggambarkan sikap masyarakat secara keseluruhan. Tetapi tidak kini.

Kita berada di dalam era baru yang mengerunkan. Bayangkan saya tidak berani buka pintu pagar dan gril sliding door rumah. Saya kinci pintu pagar dan kunci gril walaupun saya berada di dalam rumah. Saya tidak rasa selamat.

Saya terpaksa kunci pintu kereta apabila pergi membeli belah! Ini mungkin biasa bagai individu lain sebab mesti la kunci bimbang orang curi kereta. Tetapi bagi saya ia adalah suatu yang `jauh' dari itu...yang melibatkan nilai kemanusian yang sukar untuk dihuraikan.

Peristiwa berlumba Myvi hingga menyebabkan kematian, peristiwa menghempok ayah sendiri dengan tv sehingga menyebabkan kematian, senior terajang junior hingga menyebabkan kematian, peristiwa bunuh tunang dan pelbagai peristiwa lain, menunjukan betapa secara perlahan-lahan masyarakat telah berubah menjadi masyarakat yang sakit jiwa.

Mengapa mereka membesar menjadi sedemikian rupa? Di mana silapnya kita?

Teringat seorang tokoh guru berkata..."semuannya bermula dari rumah..."

Sampai kini saya merasa hairan kenapa ibubapa membelikan permainan berbentuk senjata kepada anak-anaknya...?

Haa... Ada faham?

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home