Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, May 6, 2015

Teko bunga kangkung empat beradik




Empat beradik

Siang cerah panas terik,
Malam hari pasang pelita;
Rumah kemas, selesa dan cantik,
Bagai syurga kecil kita.

Seperti manusia lain, saya suka akan keselesaan, kekemasan dan kecantikan. Walaupun saya tidak pandai menghias rumah, namun saya cuba jadikan rumah saya kemas, selesa dan cantik. Saya mahu hidup saya dikelilingi dengan apa yang saya suka. Ianya kena cantik dan kemas.

Walau hidup sorang ianya tidak memberikan saya lesen untuk saya rasa konsep `tak apalah aku hidup sorang jea dalam rumah ni".

Memang ada masanya rumah saya tidak kemas...biasanya bila saya `serabut perut'. He

Bila masuk rumah orang, saya akan perhatikan cara mereka hias rumah. Ada yang terlalu ringkas ala `balairaya', dan ada yang terlalu sarat bak `muzium'. Namun hampir 100% rumah yang saya pernah lawati, kebanyakan suka akan memperagakan barang... Cantik juga.

Kunjungan saya ke salah sebuah rumah kawan saya (dia bini kedua) membuatkan saya sedikit berubah. Rumahnya yang besar dihias cantik dengan pelbagai barang. Rupanya kalau pandai susun, cantik hjuga. Maka saya cuba mahu banyakan barang seperti rumah kawan-kawan saya.

Saya pakukan rak ringkas di dinding bersebelahan dengan dinding yang saya runtuhkan. Saya keluarkan koleksi teko-teko bunga kangkung saya dari almari lama. Saya atur atas rak yang dihadiahkan oleh abang ipar saya. Teko ni cantik, tak puas mata memandang.

Dalam gambar ada bekas dinding simen yang tidak dicat. sengaja saya biarkan agar nampak rustik sikit... Teka-teko ni makin ditenung makin cantik. Percayalah.


Teko Kangkung empat beradik
Duduk sederet di atas para;
Wajah adik sangat cantik,
Gila abang tiada tara...

Duduk sederet di atas para,
Duduk di tepi dinding lama,
Gila abang tiada tara,
Hanya adik buat

 Sekian...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home