Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, March 18, 2015

Kawasan perumahan yang lebih selamat...

Mulai beberapa bulan yang lalu, kawasan perumahan saya telah dilengkapkan dengan pengawal keselamatan. Apabila majoriti penghuni bersetuju untuk membayar sejumlah duit untuk tujuan kempen keselamatan, saya terus memasukan diri saya dalam kumpulan majoriti tersebut.
 
Sebenarnya rumah saya tersebut hanyalah merupakan rumah singgah apabila berada di Kuantan. Saya tidak menetap di situ. Namun saya sangat rela untuk membayar bagi meminimakan kebahayaan kawasan perumahan tersebut.
 
Memanglah mustahil untuk menghapus terus rasa bimbang di hati, namun dengan ada pengawal keselamatan, saya berpendapat ia adalah salah satu langkah yang proaktif bagi membendung jenayah pecah rumah. Tidak boleh kita hanya menyerah sahaja, tanpa melakukan apa-apa.
 
Tidak seperti kawasan perumahan kakak saya yang memang disediakan pengawal keselamatan, kawasan perumahan kami menghadapi pelbagai cabaran apabila mahu diwujudkan. Namun alhamdulilah mereka sangat bersepakat dan bekerjasama. Sesekali saya juga membaca `telegram' mereka. Saya tidak mengenali mereka namun saya berharap niat murni mereka akan tercapai.
 
Jadi tidak sewenangnnyalah orang luar boleh masuk kawasan perumahan tersebut.
 
Untuk menjayakannya memang memerlukan kos dan semangat yang tinggi, setinggi pembayaran kita untuk meminimakan risiko.
 
Jika seluruh penduduk dapat bekerjasama, banyak perkara yang positif boleh berlaku....
 
 
 
 

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home