Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, November 28, 2014

Ada masanya masa tu untuk orang lain bukan masa untuk kita...

Saya tersenyum dan mengucapkan tahniah kepadanya. Kawan saya ini bersama keluarganya merasa gembira apabila adiknya mencapai keputusan cemerlang dalam UPSR, iaitu 3A,2B baru-baru ini. Dengan gembira kawan saya menunjukan gambar adiknya yang comel tersebut kepada saya dan kawan-kawan lain. Saya merasa gembira sangat sebab melihat dia gembira... Bagus memiliki orang yang gembira di sekeliling kita. Ia memberi suatu yang positif kepada kita.
 
Sebenarnya anak saudara saya ada mendapat 5A, namun saya rasa pada masa dan keadaan tersebut biarlah kegembiraan itu dimiliki seluruhnya oleh kawan saya. Tidak manis rasanya jika saya menyampuk serta mewar-warkan bahawa anak saudara saya dapat 5A.

Mungkin saya sudah berubah...Kalau dulu mungkin saya terus beritahu yang anak saudara saya dapat 5A lagi!.
 
Peningkatan umur mungkin mengajar saya banyak perkara, alhamdulilah dalam sesetengah perkara saya telah berubah menjadi lebih bijaksana dan sabar. Dalam hal ini saya berfikiran, tidaklah semua perkara harus berkisarkan pada hidup kita. Kita harus biarkan masa-masa tertentu adalah masa untuk kawan-kawan kita `menceritakan' dan menjadi `juara' dalam topik yang sedang berlangsung. Kalau kita asyik menunjukan kelebihan diri (walaupun kita mungkin memang lebih, he heh) atau sindrom `nok jugok', kita akan dibenci orang.
 
Masa merubah saya...tetapi tidak dalam segala-galanya la...
 
 
 
Namun tentulah tidak dalam semua perkara kita akan sedar diri. Tidak ada manusia yang sempurna termasuk kita. Dalam membilang kelemahan orang kita juga sepatutnya membilang kelemahan diri.

Jika dalam kehidupan ini kita tidak pandai membawa diri, kita akan dibenci orang. Tidak akan ada orang mendoakan kita, apatahlagi alam maya ini...

4 comments:

lovesports said...

Hi, I enjoy reading your site! Is it okay to contact your through your email? Please email me back.

Thanks!

Cailyn
cailynxxx gmail.com

Mama4Aqil said...

Anak yan dpt 5A juga dalam peperiksaann akhir tahun dalam mata pelajaran utama dengan peratus 96%.

Tapi dia baru darjah 1. lagi 5 tahun nak kena tunggu dengan perasaan adakah dia boleh cerdik lagi???

Haha

Jankaulu said...

Tahniah Yan...insyallah...

nurul.ismail said...

t.kasih.. sy suka baca tulisan kamu..some of it such an eye opener to me.. thank you.. look forward for ne entry

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home