Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, September 3, 2014

Harga moral di Malaysia: Jom berbogel?

 
Kali terakhir saya berbogel di tempat lapang adalah di Pulau Redang, di kawasan pantai yang sangat cantik dan damai. Saya mandi dengan bebas bersama kawan-kawan. Pada masa tersebut saya rasa tindakan saya betul kerana saya bukannya berada di jalanraya atau supermarket... Tidak banyak pertimbangan yang saya lakukan, nawaitu mahu berbogel itu timbul secara tidak sengaja dan dirancang. Maklumlah saya masih muda, awal 20an gitu. Badan pun tengah sedap.

Khabarnya pasangan pengantin yang bergambar pengantin separuh bogel tersebut telah didenda sebanyak RM400. Saya berpeluang melihat gambar-gambar meraka. Cantik pasangannya, memang bagai pinang dibelah dua. Sama cantik, sama padan.
 
Tetapi saya mahu bawa cerita lain... Saya bawa cerita tindakbalas kerajaan dan undang-undang yang kita ada. Saya mahu merujuk kepada undang-undang kita miliki pasal moral dan etika. Undang-undang yang dikatakan dapat membentuk moral kita.
 
Moral adalah nilai yang kita beri dan ianya berbeza antara negara, kaum, tempat dan kelompok agama. Maka bertambah sukarlah kita untuk mentafsirkannya. Ada suatu kaum yang tinggal di utara dunia, mereka akan menganggap suatu tindakan tidak bermoral jika kita sudah bekerluarga tetapi masih memelihara ayah dan ibu kita. Pulak dah. Pelik kan pentafsiran moral mereka.
 
Tetapi `pegi mari - pegi mari' moral adalah suatu tanggapan umun tentang sesuatu perkara dan kejadian. Nilai yang masyarakat secara pura berikan...terhadap kehidupan yang sepatutnya dilalui.
 
Jadi kita telah menilai dan membuat keputusan hukuman ke atas pelanggaran nilai `tersebut' berharga RM400 (apabila kita hanya pakai coli dan berseluar dalam di jalanraya). Itu nilai moral kita dalam bentuk ringgit.

 Jan: Kalau telanjang bulat berapa RM yea?
 
 
 

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home