Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, August 20, 2014

Saya dan kanta lengkap

Pada zaman akhir remaja dahulu, saya pernah juga memakai kanta lengkap. Saya pakai kerana saya rasa iannya lebih menonjolkan kehandsuman saya. Saya berpendapat orang yang memakai cermin mata tidak menarik...dan kelihatan skema. 
 
Saya sebenarnya silap. Ada juga insan yang tidak memakai kanta lengkap tetapi tidak menarik langsung pun, he he he.
 
Apabila tanpa kaca mata, kita boleh hasilkan renungan yang tajam...he he
 
Memang saya pakai untuk seronok-seronok
 
Masa kita muda biasalah kita ada naluri yang tebal untuk kelihatan menarik, berlainan dan diperkatakan khalayak. Kita akan cuba banyak jenis dan perkara untuk memaksimakan keterampilan kita bergantung kepada keberanian  dan keterbukaan jiwa kita. salah satunya, termasuklah memakai kanta lengkap.
 
Sebab itulah saya tidak memberikan komen negative apabila ada pelajar saya yang memakai kanta lengkap walaupun kanta lengkap itu seolah membuatkan mereka nampak datang dari planet lain..(makhluk asing). He he he.
 
Saya juga memakainya dahulu untuk seronok-seronok. Saya mahu mengubah penampilan saya yang sering berkaca mata.
 
 
Namun syukur kepada allah sebab saya tidaklah memerlukan banyak pertolongan atau komestik kerana asas paras muka saya sudah hampir sempurna. Memang tidaklah handsum setaraf Remy Ishak atau Brat Pit tetapi...boleh lah.
 
Masa remaja (akhir remaja sebenarnya) kita sering melihat luaran. Kita tidak pernah terfikir yang paling penting adalah keikhlasan hati, kebijaksanaan dan tanah kubur. Haa...
 
 
Bergaya dengan spek hitam...ala datuk Jamal Abdillah (masa kini)
 
Memakai kanta lengkap ini amat rumit berbanding dengan memakai kaca mata. Percayalah.
 
Kita harus menjaga kanta lengkap kita dengan teliti dan cermat kerana kanta itu boleh mengumpul kuman. Dan kanta lengkap ini terus dimasukan ke dalam mata kita yang ada bendalir. Cermin mata boleh juga mengumpul kuman tetapi tidak akan bertindak secara langsung ke mata kita sebab kita memakainya di bahagian luar mata kita.
 
Add caption

Kecuali saya ditawarkan watak-watak penting dalam dunia perfileman Melayu atau drama-drama Melayu, saya tetap tidak akan memakai lagi kanta lengkap kerana ianya cerewet. Perlukan didiplin untuk memakainya.
 
Dan sebenarnya pada usia 45 tahun ini saya rasakan adalah lebih baik saya berketerampilan dengan memakai cermin mata. Nampak macam bijaksana walaupun dalam beberapa tindakan saya dalam katogeri bodoh kelu.
 
Bersama Lokman Hakim di Putrajaya


TIPS MENJAGA KANTA LEKAP1. Kita harus cuci tangan bersih-bersih dan keringkannya terlebih dahulu sebelum kita mahu nyentuh kanta lekap.

2. Kita kena tahu bila kita kena pakai kanta lengkap yang baru. Yang kita sedang pakai kita kena buang. Biasanya kalau rasa tidak selesa tu baiklah buang, gantikan dengan yang baru.

3. Jangan sembaran guna larutan yang murah untuk membersih kanta lengkap tersebut.

4. Dan jangan letak merata tempat atau bekas yang berkaitan dengan kanta lengkap kita. Takut jadi sarang kuman.


Kita boleh berkaca mata hitam bila-bila masa


Akhir sekali, kesimpulannya memakai kanta lengkap lebih mencerewetkan hidup saya. Jadi saya memakai kaca mata...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home