Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, August 27, 2014

Work-Life balance


Gambarajah

Semalam saya balik kerja pukul 7.15 malam.  Semalam kelas akhir saya bermula 5 petang hingga 7 malam. Dari tempat letak kereta saya terus memandu menuju ke rumah sahabat saya Nik. Nik memaklumkan melalui wasap supaya saya kerumahnya ambil makanan malam. Nasidan lauk. 

Selain Mafuzah, Nik selalu juga memberi makanan untuk saya. Terima kasih banyaklah. Mungkin kerana mereka tahu saya duduk seorang diri. Bila balik kerja malas nak keluar dah.
 
Sebenarnya jika saya tidak ada kelas pun saya tidak balik kerja menepati masa. Saya selalu balik lewat setiap hari. Saya rasa sangat gagal dalam hidup. Sebenarnya masa kerja saya tamat 5.15 jika saya tidak ada kelas.
 
Semasa memandu ke rumah Nik saya fikir banyak perkara, antaranya mengenai diri saya yang tanpa sedar terarah lebih utamakan kerja daripada segalanya. Saya fikir mungkin saya jadi begitu kerana kerja memberi saya pendapatan, yang lain tidak.

Saya rasa bersalah pulak kerana tidak kerap jenguk ayah dan ibu di kampong. Mereka hanya tinggal berdua. Mereka sudah tua... Saya yang tidak kawin ini sepatutnya lebih kerap menjengok mereka. Kekerapan saya menjunguk ibubapa harus dipertingkatkan sementara mereka ada. Supaya nanti tidak menyesal seumur hidup. Tanpa mereka tidak kita mengenal bulan dan mentarai...
 
Saya juga rasa bersalah pulak selalu menolak pelawaan rakan untuk pergi bercuti... Saya ada ramai kawan yang setia, kaya dan baik hati. Kawan saya selalu mengajak saya bercuti ke pulau-pulau. Namun saya tolak dengan alas an bila semester bermula saya sangat sibuk... Mereka pergi juga bercuti tanpa saya.

Saya rasa bersalah juga terhadap badan saya. Punggung saya jadi lepeh dan tidak menarik kerana selalu duduk di kerusi. He he he. Saya juga gemuk kerana bila letih dan gusar, saya makan.
 
Saya sepatutnya seimbang antara keluarga, kerjaya, kesihatan dan kawan-kawan saya yang baik hati. Sila rujuk gambarajah di atas.
 
Jadi hujung minggu ini saya bertekad untuk memasak untuk adik dan anak-anak saudara saya. Saya bukanlah pandai memasak tetapi saya harus perkukuhkan hubungan keluarga. Kalau boleh saya juga mahu masak kek buah yang lazat. Kita mesti seimbangkan hidup kita...
 
Anda bagaimana?

2 comments:

Lan LoloQ said...

macam lebih kurang jer

Jankaulu said...

he he he, memang Lan... sibuk kita memanjang...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home