Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, March 20, 2014

Moral terhakis salah siapa?

 
Seorang kawan saya beritahu dia hamper kemalangan. Sebuah motor yang dibawa oleh seorang remaja dan seorang budak melintasi keretanya dan kereta lain secara berbahaya di jalan menuju bandar Kuantan. Dan apabila beliau membunyikan hon, remaja tersebut menunjukan isyarat mencarut kepadanya. Dan terus lari dengan berbahayanya.
 
Kawan saya menyatakan remaja dan budak-budak sekarang kurang ajar. Saya diam sahaja. Saya tidak tahu hendak kata apa kecuali memang remaja tersebut tidak mendapat didikan. Sama ada moral atau agama. Dan memang kurang ajarlah jadinya.
 
Siapakah yang bersalah?. Dalam masyarakat saya, jangan sesekali menyalahkan ibubapa kerana akhirnya kita akan dituduh tidak memahami betapa sukarnya mendidik anak pada zaman sekarang. Saya pernah memberikan pandangan saya dalam hal ini bahawa ibubapa haruslah bertanggungjawab namun akhirnya saya menyesal kerana saya seolah memberi penerangan kepada beruk. 
 
Sebabnya?, Sebabnya akhirnya saya pula dituduh oleh mereka kononnya saya sedap-sedap cakap kerana saya tidak ada anak. Hilang pasal budak biadap, timbul pula isu saya tak kawin-kawain. Saya pemilih la dan sebagainya.
 
Jan: Saya geram betul

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home