Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, February 19, 2014

Apa resepi untuk panjangkan jodoh?

Apabila kawan saya bercerai, saya rasa sayu. Walaupun saya percaya penceraian bukanlah suatu perkara yang terburuk atau jalan yang salah tetapi saya tetap rasa sedih. Mungkin ini normal kot.
 
Saya terasa mahu berikan kawan  saya tersebut hadiah sebab dia bercerai. Demi allah pemberian itu nanti kerana nak biar dia gembira dan jangan bersedih. Pandang dunia luas dan terima ketentuan ilahi. Namun saya tidak membeli apa-apa di kedai RM2 tersebut sebab saya rasa tentu saya dipandang serong sebab biasanya orang berkahwin dapat hadiah bukannya orang bercerai... Haaa
 
Dan lebih malang lagi saya mungkin akan dituduh, buang tabiat dan tidak sensitive. Selamat datang ke Malaysia. masyarakatnya `unik'.
 
Rasa sedih itu bukanlah pula ditujukan kepada kawan saya tetapi juga pasangan kawan saya yang bukan kawan saya tersebut. Faham tak? Tak apalah tak faham pun sebab ini bukanlah soalan PTD (Pegawai Tadbir dan Diplomatik).
 
Apabila kawan lelaki saya bercerai, dia mula kelihatan muda dan membeli kereta baru. Bergaya sana-sini. Keadaan tersebut mengelirukan saya juga kerana adakah ianya turut bercampur dengan krisis pertengahan umur?. Mungkin dia rasa dia gagal dalam hidup apabila gagal dalam perkahwinan.
 
Betulkah begitu?
 
Namun berbanding dengan saya, kawan saya tidaklah handsum sangat. Agak sukar baginya mendapat jodoh baru, lainlah kalau seorang perempuan itu mengejar materialistik. Kita tinggal pasal kawan saya, kita pergi ke tajuk posting.
 
Salah besar kalau kita ukur kebahagian jodoh dan rumahtangga berdasarkan bilangan tahun mereka berkahwin. Lama masa tak menggambarkan kebahagian. Mungkin ada pihak yang menderita dalam diam atau lebih tragis kena sepak terajang. Tetapi inilah ukuran yang masyarakat kita buat. Tahniah untuk masyarakat kita yang pandaiii menilai.
 
"Laaa, tak kan tak bahagia? Anak ramai, setahun sorang non stop!".
 
Pernyataan di atas juga tidak semestinya benar. Malah mungkin dapat dicop bangang. Bilangan anak tidak semestinya menjadi indicator yang baik dalam mengukur kebahagian rumahtanga. Ya lah kalau duduk serumah dengan kambing pun...mungkin kambing itu jadi mangsa 18SX. He he he. Jangan marah.
 
 
Sebenarnya resepi untuk panjangkan jodoh jauh lebih senang berbanding resepi untuk panjangkan kebahagiaan?
 
Jan: Haaa... Kalau ada resepi tentu Erra dah beli...

2 comments:

aima said...

patut aaa..baca sampai abis, resepinya xde....kheee

Jankaulu said...

ya...he he he betul aima

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home