Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, July 25, 2013

Senduduk Putih sudah berbunga...

Setakat saya hidup di atas muka bomi ini, saya hanya pernah lihat senduduk unggu, biru dan putih sahaja. warna lain tak pernah lihat. Kot ada ke? 

Dan minggu lepas saya menanam pokok senduduk putih yang saya beli di Bandar Tun Razak. Senduduk putih ni jenis `rare' sikit. Senduduk unggu berlambak tumbuh meliar.

Saya beli sebanyak tujuh pokok. Bilangan tujuh ni kata orang misteri dan suci...(pulak dah).


Gali lubang kecil jea sebab bulan puasa, konon letih...



RM4.50 sepolibag

"Pokok senduduk merupakan tumbuhan yang tergolong kumpulan rumpai. Ia merupakan salah satu rumpai yang perlu dibasmi dalam amalan pertanian di ladang atau kebun. Terdapat dua jenis pokok senduduk berdasarkan jenis bunganya iaitu ungu dan putih.


Kebanyakan senduduk yang terdapat didalam belukar, atau kawasan terbiar berbunga ungu. Senduduk putih jarang didapati tumbuh secara meliar. Ia hanya tumbuh disetengah-setengah kawasan. Dari segi perubatan tradisional, pokok senduduk putih boleh dijadikan ubat terkena racun atau santau."

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas




Kononnya nanti apabila pokok tersebut sudah tegak dan segar, dan tiada tekanan...saya akan kerat dalam separas lutut agar dia merimbung. Agar lebat cabangnya dan kehijauan pekat warna daunnya... Gitulah apa yang saya rancangkan. 

Semoga menjadi lebih baik daripada apa yang saya harapkan...

Selang selikan dengan kemboja...he he he
Ada orang kata senduduk putih boleh buat ubat tetapi tak apalah... kalau tak boleh buat ubat pun saya tanam juga sebab saya selalu beli ubat di klinik atau farmasi. He he he. Katanya ubat kena santau dan anak payah nak bercakap... atau pelat. Entahlah betul ke tak.

Sebelum tanam dah berbunga, aci tak?

Saya harap saya dapat penuhkan taman yang saya akan bina ini dengan pokok berwarna putih dahulu. Bila dah banyak mungkin saya tambah warna lain...yang saya suka. Merah ke?

Jan: Kucuba tanamkan kenangan tapi diriku yang rupanya tertanam...oh...

3 comments:

Anonymous said...

Salam...mohon hubungi saya niza 0123480834 kat mana beli senduduk.putih tu...saya.nak.buat ubat
... tolong sesangat..

Anonymous said...

Di pantai remis perak, ada orang jual bunga buat minum, minyak dan anak pokok

Unknown said...

Boleh bg no fon pakcik yg jual pokok senduduk putih tu tak.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home