Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Sunday, June 23, 2013

8 jam sudah cukup jika berkerja dengan efisen...

"Mereka masih sibuk bekerja mengadap pc, potostet, buat file..." Saya menerima sms daripada sahabat saya. Ketika itu jam sudah menunjukan pukul 5.10 petang.


Bila menerima sms tersebut, saya terus memperlahankan kerja. Sepatutnya 5.15 petang adalah waktu kerja saya tamat. Pukul 5 petang adalah waktu menyiapkan diri untuk pulang.

Tetapi tidak, keadaan dunia hari ini menjadikan kita hamba kerja tanpa kita sedari. Seolah hidup kita ini hanya untuk kerja. Seolah tiada keperluan lain bagi diri kita sendiri dan sekitaran lain. Jauh sekali untuk ibubapa kita.

Sedangkan definisi anak yang berjaya antaranya ialah anak yang ambil tahu dan ambil berat tentang ibubapanya. Dan juga keluarganya sendiri.

Dan bila balik lewat petang saya berani kata kita akan jadi letih kat rumah dan malas nak layan keranah anak semaksima mungkin. Malah kita mungkin halau mereka main jauh-jauh.

Jan: Tak mustahil kan? kan?

1 comment:

Mama4Aqil said...

Eh, ingatkan lecturer taktahu pukul 5 petang tu masa utk bersiap balik..dan pukul 05.15 tu..waktu yg memang PATUT dah balik..hahahhaha

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home