Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, March 29, 2013

Antara `Sleeping with enemy (1991)" dan "Enough" (2002)

Jangan kata orang lelaki sahaja tertarik dengan fizikal, orang perempuan juga begitu. Saya pernah lihat sekumpulan perempuan muda tergedek-gedek membirah kat kedai makanan segera kat Kuantan apabila seorang pemuda handsum masuk. Buat-buat gelak la untuk tarik perhatian, bertempuk tampar agar lelaki menoleh ke arah mereka. Padalah sebelum tu keadaan mereka monyok jea macam boring dok fikir bila la pilihanraya. (moral pada perenggan pertama ini ialah saya dah bosan dengar tuduhan lelaki gatal, miang atau `player'. Bukan semua! kebanyakan jea...he he).

Sebenarnya kawan saya yang suruh saya tulis pasal filem. Dia kata dia tak nak baca dah isu-isu yang berat seperti isu penubuhan Malaysia atau kongsep bumiputra. Katanya janganlah mentang-mentang pensyarah asyik tulis pasal isu berat. Maka semalam ketika sedang menonton filem `Enough' di ASTRO (sambil makan roti cicah air suam, dah 82 hari saya hidup tanpa nasi), saya bercadang nak tulis pasal dua buah pasal filem penderaan isteri.


Dalam `Sleeping with the enemy" (1991), Sara Williams (Julia Roberts) akhirnya berkahwin dengan lelaki idaman kacak bergaya, ternama dan akhirnya menderita, he he he. Rupanya suaminya jenis panas baran dan mendera walaupun atas kesalahan kecil. Contohnya tak lipat kain tuala, bila mandi habis basah bilik air, atau letak merata jea kain tu. Mungkin lelaki handsum maskulin ni memang sempurna sifatnya. Dalam fliem ni suami dia kata kalau nak lipat atau susun kain kena sama. Haa..

kalau tersalah lipat suaminya akan `melipatnya' dengan sepak terajang dan tumbukan ke rahang pipi yang tepat. Oleh kerana tak tahan kena dera beliau terpaksa palsukan kematiannya. Kononnya dia mati lemas kerana tak pandai berenang (padahal sebelumnya dia senyap-senyap belajar berenang). Kononnya dia nak suami dia tahu dia dah mati, baru dia dapat hidup aman damai, lenang dan berwawasan.

Tension jugak cerita ini, berdebar saya dalam panggung wayang. jenis filem phsikologi triller. Saya ke panggung wayang pada tahun 1991 semata-mata untuk lihat Kak Ju (Julia Roberts) berlakon. Masa belajar di UM dulu, saya kaki wayang juga. 

Akhirnya bila lubang pecah, suaminya cari dia nak bunuh dia. Akhir sekali dia pulak bunuh suami dia. Haaa...


Dalam `Enough" (2002) pulak Slim (Jenniper Lopez) akhirnya konon jumpa laaa dengan lelaki idaman dia. Kacak bergaya, kaya juga. Lepas kawin dapat anak dan akhirnya suami dia ada skandal. Antara sebabnya mungkin Slim sudah tidak se`slim' dulu lagi. 

Ya lah kan, kata kawan saya yang suka beranak, apabila kita beranak kawan saya kata putus 1000 urat saraf. Melihat kepada perangainya lepas bersalin, saya setuju (he he he). 

Dia mula kena pukul sebab dia tak suka konsep `perkahwinan terbuka' yang diamalkan oleh suaminya. Dia tidak rela konsep celup sana celup sini diamalkan oleh suaminya. Lepas tu mulalah dia kena pukul, sepak dan terajang. Bila tak tahan dia nak bawa anak lari tetapi kena terajang tapi last-last dapat lari jugak. Dan suaminya nak minta mahkamah nak ambik anak. Dia bimbang la sebab suami dia ada duit banyak dan boleh ambil anak tu boleh `beli' hakim di mahkamah. Dan yang lebih dasyat suami dia nak bunuh dia!. Cerita ini agak tension jugak tetapi tidak setension cerita "Sleeping with enemy". Lantas setelah puas menderita dan menyusahkan kawan-kawan terdekat barulah dia ambil keputusan. Keputusan belajar boxing, lepas jadi terror dia pergi ke rumah suami dia dan bunuh suami dia. Haa... tamat cerita.

Namun dalam `Enough', Lopez kelihatan berganda seksinya berbanding Roberts dalam " Sleeping with enemy". Mungkin bentuk tubuh dan pinggul Lopez sudah semulajadi begitu, berbanding dengan Robert yang agak `sekeping' bentuk badannya. Namun dari segi lakonan, maaf cakaplah lakonan Roberts lebih berjaya. Itu pendapat saya.

Kadang-kadang saya fikir juga kenapa boleh terjadi penderaan jenis begini? Namun saya dapati lelaki yang pendiam (tak reti buat kelakar tapi romantik), agak ada rupa, dan agak kemas ada kemungkinan adalah pendera.  Tapi tak semuanya la, ada yg alim tapi...huh! Ada yang pijak siput babi pun tak mati tapi, huh! Ni tak campur lagi dengan penderaan emosi... Teruk kan?

Kalu nak mencari hiburan jangan la tengok filem-filem ini sebab tema dan persoalannya berat. Kalau minat Robert boleh tengok cerita ringan "Pretty womeng" atau kalau minat Lopez boleh tengok cerita "Maid in Mahattang". Haa...

Jan: Sleeping with...? Haa...he he he

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home