Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, March 21, 2013

A woman is only good in the kitchen and in bed?



Adakah orang lelaki selalunya lebih benar, cergas dan bijak berbanding wanita? Dalam situasi kerja saya, saya berjumpa dengan ramai wanita yang bijak dan cekap berbanding saya. Jauh lebih cekap, berdidiplin dan bijak. Yalah kalau lelaki bodoh dan tidak bijak mengurus, kita tidak ikut juga kan? Siapa hendak hormat?

Saya tidak pernah merasa apa-apa atau tersinggung apabila melihat kelebihan perempuan masa sekarang kerana bagi saya setiap fikiran yang baik boleh ada tumbuh di otak manusia tidak mengira lelaki atau perempuan. Dan bagi saya kalau hidup asyik nak bersaingan, apa indahnya?

Walaupun sepanjang hidup saya, saya lebih banyak melihat ramai perempuan yang mengada-ngada berbanding lelaki tetapi pada masa yang sama saya berpendapat seorang lelaki yang mengada bersamaan dengan seribu perempuan yang mengada. Letih gitu...melayan orang mengada-ngada. Haaa.

Pada mulanya sukar juga saya menerima beberapa kenyataan di sekeliling saya, namun lama-kelamaan saya menerimanya. Rasa hormat mestilah diberikan kepada perbuatan yang mulia sama ada mereka perempuan atau lelaki. Kita hormat mereka kerana mereka dekan, prof, doktor atau apa-apa pun, bukan kerana jantina.

Namun saya masih berpendapat majoriti orang lain masih mengaitkan perempuan dengan seks dan dapur semata. Mereka gementar dan tidak percaya akan kebolehan kaum perempuan dalam lapangan lain. Sebenarnya tidaklah hina atau memalukan jika kita ini seorang lelaki yang ambil SPM pun tidak lulus dinasihati oleh isteri kita yang mempunyai PHD dan bertaraf profesor (yang menjadi pengerusi di beberapa buah syarikat di Jepun atau Alaska...kerana. kerana?

KERANA nasihat yang betul itu akan sentiasa betul tidak mengira siapa yang melafazkannya sama ada lelaki, perempuan atau ala-ala lelaki atau ala-ala perempuan. Dan sebagainya.

Jan: Haaa...

2 comments:

MyFreeMinded said...

Suka kartun tu.. Hehehe.. Let me sleep....

Jankaulu said...

he he he...tak baik tau...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home