Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, February 26, 2013

Granny-bashing




Manusia itu pelupa sifatnya. Bukannya saya memandai merujuk kepada manusia lain tetapi juga kepada diri sendiri. Pelupa yang saya maksudkan di sini ialah lupa akan jasa dan pengorbanan orang lain terhadap kita. Biasanya kita lupa kerana kita menganggap ianya adalah tanggungjawab yang sepatutnya.

Contohnya kita lupa pengorbanan ibubapa kita kerana kita anggap itu adalah tugas mereka. Kononnya kalau tidak mahu jaga anak tidak perlulah kahwin dan membiak macam ikan gupy. 

Semasa saya sibuk mengambil STPM dahulu, saya sempat juga singgah ke rumah orang-orang tua yang terletak di tepi sawah. Ketika itu saya melihat mereka melonggok di serambi rumah. Berbual sesama mereka.

Pada masa itu saya terkejut kerana sebenarnya mereka rata-ratanya ada anak-anak. (tetapi sekarang saya tidak terkejut, saya tidak akan terkejut lagi seumur hidup kerana memang ada anak-anak yang menghantar ibubapa ke rumah orang tua dengan alasan menyusahkan. Kalau saya terkejut pun terkejut buat-buat dan mengada-ngada, he he he).

Tentu jiwa mereka terdera. Terdera sebab mereka sayangkan anak-anak. Rindu menghiasi kamar hati. Perasaan ini boleh dirasai oleh pembaca yang mempunyai anak, yang sayangi anak mereka (yang tak ada anak macam biasalah, baca jea posting ini). Tentulah kasih sayang itu seumur hidup, kita mungkin akan bercerai dengan pasangan kita tetapi tidak dengan mereka. 

Cubabayangkan apabila besar mereka buang kita. Pernah ketika saya sedang makan dengan kawan-kawan saya terpancul keluhan kawan saya yang dia beritahu sebenarnya kita tidak boleh mengharapkan anak-anak kita memelihara kita... Tentulah ungkapan itu terkeluar kerana sesuatu yang difikirkannya, kan?

Di Malaysia ini data mengenai penderaan orang tua tidak ada, atau tidak lengkap?. Saya pun jarang sangat mendengar orang tua didera. Kebanyakannya berkisar pasal penderaan kanak-kakank dan isteri. Kenapa yea? Adakah kerana di Malaysia tidak ada orang tua yang didera? Mustahil bagi saya. Mustahil.

Cuma dulu ada saya terdengar cerita seorang anak dipenjara empat tahun kerana memukul bapanya dengan kerusi. Itupun saya tidak tahu apakah sebab tuduhannya. Maksud saya sabit kesalahan dalam katogeri `keganasan rumahtangga' atau pakai term mana.

Mengikut Krug EG, (Krug EG ini kita tidak kenal, dia pun bukannya bercinta dengan Rozita Che Wan. Dia seorang pengkaji mengenai keganasan dan kesihatan di peringkat dunia, World Report on Violence and Health. Geneva: World Health Organization. Orang PBB), Kata beliau: 

Penderaan warga tua’ dikatakan berlaku apabila seseorang yang berada dalam kategori umur ‘warga tua’ telah didera sama ada secara fizikal, seksual, emosi, kewangan atau pengabaian".

Maka kalau ikut definasi tersebut, `pengabaian' juga adalah penderaan. Janganlah mentang-mentang kita sudah berkahwin terus tidak sayangi dan rapat dengan ibubapa dan adik beradik. Bila ada masalah dan meraung nanti, nak cari sapa? Haaa...

Jan: Yang jadikan ibubapa bagai orang gaji macam mana? (orang gaji tak berbayar...Haa...)

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home