Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, January 21, 2013

Buku untuk dijual: How Our Laws Are Made

Antara buku perundangan terawal zaman moden




Tajuk buku: How Our Laws Are Made
Oleh: Datuk, Justice Hashim Yeop A. Sani (DPMJ., JMN., B.A, Bar-at-Law.
Terbitan: Dewan Bahasa dan Pustaka
Cetaskan: Pertama (1974)
Dicetak: Penerbit Universiti Malaya
Bil m/s: 77.
Usia buku:  39 tahun.
Harga jualan: RM45.
Sebarang pertanyaan: jankaulu@yahoo.com.my



Ada gambar parliment

Keistimewaan buku ini ialah ia ditulis oleh Datuk Justic Hashim Yeop A. Sani dan ia adalah cetakan pertama. Beliaulah yang menjadi hakim dalam pembicaraan kes pembunuhan bekas Speaker DUN Negeri Sembilan, Datuk Mohamad Taha Talib yang telah dibunuh oleh Datuk Mokhtar Hashim. Datuk Mokhtar Hashim yang ketika itu memegang jawatan Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan dan ahli Parlimen Tampin, Negeri Sembilan.

Ayah saya beritahu Datuk Hasyim Yeop Sani memutuskan untuk menerima keterangan yang ada atas sabitan salah walaupun peluru tidak ditemui dan senjata telah dilaporkan hilang beberapa minggu sebelum tragedi itu berlaku. 

Booo jealah kan, sebab buku ini bukan pasal pembunuhan tersebut. Namun ada buku yang diterbitkan mengenai kes pembunuhan ini. Mungkin hanya ada satu, dua sahaja di Malaysia ini. Sebabnya? Saya berpendapat rakyat malaysia pada masa tersebut daya pembelian buku masih rendah. Ataupun ada beli tapi hilang...kawan pinjam dan akhirnya buat harta sendiri. Lepas itu kawan yang pinjam itu, hilangkan! Haaa .Jangan marah.


Saya letak CD Kak Pah sebagai perbandingan saiz buku 

Buku ini bersaiz kecil sahaja, ditulis dalam bahasa Inggeris dan saya membelinya sebab ia ringkas dan mencakupi banyak perkara. Contohnya pasal `The National Language Act 1967'. Ia menerangkan pasal latarbelakang, kesan dan `Bills in parliment after the passing of the National language Act,1967.

Saya beli buku ini kerana saya nak belajar dan nak tahu pasal undang-undang sebab saya mahu menjuruskan sarjana saya dalam bidang pentadbiran awan. Walaupun tiada subjek khusus pasal undang-undang yang saya belajar di UM, saya rasa saya perlu ada latar belakang perundangan. Walaupun sikit sahaja. He he he. Tak kan semua nak suruh pensyarah ajar. Kan?

KandunganXiii dan di belakang xiv

Dan antara sebab yang penting ialah buku ini nipis. He he he.

Saya rasa tibalah masanya saya berpisah dengan buku ini. Tiada yang kekal di dunia ini melainkan allah. Lagipun saya sudah miliki buku undang-undang yang lain. Yang lebih tebal dan mencakupi lebih banyak bidangnya. yang kalau saya hempok kat kucing jiran, mungkin patah riuk dan mati. Yang pabila saya baca boleh ketiduraan...he he he.

Mungkin ada peminat buku undang-undang yang mengumpul buku undang-undang yang mungkin tertarik dengan buku ini. Ada kawan saya yang suka mengumpul buku masakan (kumpul saja masaknya tidak) maka saya rasa tidak mustahil di Malaysia ini ada juga insan yang kaki kumpul buku undang-undang termasuk yang lama-lama.Termasuk Hukum Kanum Melaka? Haa...

Sekian sahaja, tanpa undang-undang kita seolah tidak bertamadum...tak berbaju... Emmm....

Jan: Kuundang-undangkan hatiku, kuperaturankan jiwa ragaku untuk tidak percayai makhluk berkaki dua, yang pandai menggoda, pandai berpura...depan mata (pulak dah...)

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home