Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, November 21, 2012

Berjayakah anda? Haaa...

'Kalau maksud kejayaan tu awak rujuk kepada ada kerja yang hebat, banyak duit di bank, ada rumah besar, kereta besar, bini cantik-cantik belaka dan anak-anak pandai belajar, tak berjayalah hidup saya. He he he" Saya buat lawak mengada tetapi kalau difahami betul-betul ia tajam dan menikam, boleh membawa kepada meraung.

" Saya biasa-biasa sahaja, hidup saya sangat biasa, jauh daripada mewah" Kata saya sambil buat-buat baiki butang baju dengan berharapan dia terlihat jam tangan Alain Delong Chronograph saya. He he he. Teruk saya. Tapi saya suka saya.

Sebenarnya saya mahu sangat berhenti daripada bersifat malu. Sebabnya rasa malu itu tidak menyelesakan hidup saya. Lagipun buat apa saya malu kalau memang saya tak punyai segala itu? Kalu `berjumpa' kawan lama 9yang hilang hubung) di FB, mereka ada tanya pasal jenis kereta yang saya pakai dan isteri saya kerja apa?. Ada juga yang bertanya, siling rumah saya siling kapur ke?. Teruk kan? Teruk la mereka...

Sudah banyak kali saya berfikir, apa sebenarnya ukuran kejayaan dalam hidup? yang ada anak, kalau anak-anak semua belajar tinggi tetapi tidak mengambilpeduli kita yang tua reater ni, adakah kita boleh katogerikan hidup kita ini berjaya? Haaa... Dan kalau ada anak perempuan kita yang buat `pose maut' dengan mendedahkan lurah terlarang dalam internet atau FB, berjayakah kita? Haaa...

Ya, hidup ini bukan setakat itu. Kata kawan saya (yang islamik) bahawasanya kejayaan itu ada apabila kita diredhai tuhan. Saya tidak pula bertanya bagaimana sebuah kehidupan itu akan diredhai sebab masa tersebut saya nak buat banyak kerja lain. Kalau tanya nescaya panjang lebar penerangannya. Namun saya percaya sebuah kehidupan yang diredhai tuhan tu sangat laaa payah nak capai. Lagipun kita sibuk, sibuk tukar spot rim kereta. He he he (saya ni kalau tak menyindir, tak sah agaknya, teruk betul saya). Tapi saya suka diri saya, he he he.

Cuba kita pejam mata, fikir apakah yang kita definasikan dengan hidup yang berjaya. Kita definasikan ikut acuan kita laaa. Haaa. Kalau ada isteri secantik Nelofar atau Lisan Suriahanie, kalau mereka tak lekat kat rumah (kalau lekat pun lekat depan cerrmin jea), berjayakah kita sebagai suami? Haaa...

Maka untuk kali yang berkali-kali, saya masih tertanya-tanya...apakah ukuran bla-bla

Jan: Tak pernah pergi reunion sebab malas nak menjawab kat orang akan ketidakjayaan hidup saya...




No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home