Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, September 11, 2012

Selamat berbahagia wahai kekasih - Hail Amir


Selamat berbahagia wahai kekasih
cantik rupawan...
Selamat menempuh wahai kekasih
gerbang perkahwinan...
Aku berdoa wahai kekasih kepada Tuhan
Semoga aman wahai kekasih
dan berkekalan...

Berpisah kita hanyalah untuk di dunia saja
Aku berjanji akan menanti di gerbang syurga
Rela ku hidup wahai kekasih dalam derita
Asalkan dikau wahai kekasih hidup berbahagia.

Berpisah kita hanyalah untuk di dunia saja
Aku berjanji akan menanti di gerbang syurga
Rela ku hidup wahai kekasih dalam derita
Asalkan dikau wahai kekasih hidup berbahagia.

Lagu ini lagu nyanyian, ciptaan dan gubahan Tan Sri P Ramlee, liriknya oleh H M Rohaizad. Pertama kali saya dengar lagu ini ketika saya memandu ke Kuantan pada petang kelat. Namun penyanyinya adalah Hail Amir.

Sekali dengar terus rasa syahdu. Suara Hail Amir tidak dapat dinafikan, merdu. Beliau banyak berduet dengan Uji Rasyid. saya tabik, penyanyi dulu hebat!

Nampak sikit bulu dada, seksi tapi tak haram...

Daripada internate, saya dapat info lagu ini dicipta oleh Tan Sri P Ramlee ketika Saloma mahu melangsungkan perkahwinan dengan A.R Tompel (kawan-kawan  Tan Sri P Ramlee beritahu). Saloma kawin 2 kali sebelum berkahwin dengan seniman agong kita, perkahwinannya dengan Tan Sri P Ramlee kekal sehingga mati... Namun berita ini daripada internate, footnotenya tiada...

Sekarang saya sudah hafal lagu ini, saya nyanyi malam-malam pabila memandu pulang ke rumah dalam malam hitam yang pekat. Saya tahu suara saya tak sedap, tapi jiwa saya menikmatinya.

Lagu lama-lama ni membuatkan saya tabah hadapi hidup ini...

Jan: Kalau dia terbaca blog saya ini, saya nak dia juga tahu `Berpisah kita hanyalah untuk di dunia sajaaaaa....'


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home