Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, July 26, 2012

Hadis pilihan di bulan Ramadhan


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:

“Sesiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan kepada Allah, maka sesungguhnya telah diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.”


(Riwayat Bukhari dan Muslim).


Pada sesiapa yang berpuasa, hadis ini paling best. Maknanya pintu taubat sentiasa terbuka 24 jam kan? Kita jea yang alpa lagi mengada. Saya tidak mahu hipokrit, di bulan ramadhan ni ada jugalah saya belek-belek hadis dan sentuh buku atau majalah agama. Terjumpalah hadis ini. (Membacanya harus daripada semua bidang ilmu. Ini pendapat saya). 

Saya tidak berani nak terangkan hadis di atas sebab saya bukannya seorang ustad. Saya tidak pernah gambarkan diri saya atau impikan diri saya menjadi seorang ustad. Walaupun kadang-kadang cara penulisan saya menyeru kepada kebaikan, sebenarnya tidak. Maksud saya, semasa saya menulis saya pakai tulis sahaja dan memberi pandangan tidaklah dalam fikiran kepada asyik tekankan mesti menyeru-mesti menyeru ke arah kebaikan.  Bagi saya setiap penulisan akan positiflah jika pembaca membaca dengan positif. 

Kadang-kadang saya pakai tulis sahaja. Ada yang mengarut tu...he he he.

Namun ada kawan saya kata, walaupun mengarut tapi ada mesej di dalamnya bagi yang berfikir. Dia kata dapat pahala tu. Bestnya saya. (Tapi saya kerap juga letak gambar seksi, dapat dosa jugak tu...)

Kita kembali kepada tajuk posting. Berpuasa penuh keimanan tu macam mana yea? Kalau orang berpuasa penuh keimanan tu adakah dia layan nafsu tak di bazar ramadhan? Dia layan nafsu tak masa berbuka? Haaa... tu tidak menyentuh lagi bab-bab oder-oder berlebihan  atau tukar langsir yang masih elok. Haaa... 

Penuh keimanan tu juga tidak bolehlah derhaka kepada ibubapa. Janganlah sedang dalam puasa tetapi bukan main lawan mulut ibubapa. Taulah awak tu remaja tetapi bukan semuanya betul. Kan? dan kita yang berkeluarga ni acuh tak acuh jea jawab bila mak kita tanya kita balik beraya ke tak tahun ini...?

Dan adakah penuh keimanan tu ialah pada petang-petang mengumpat hal orang? Haaa... Atau kutuk kerajaan sebab beri bonus raya setengah bulan jea? (Perbelanjaan kita vouge, setengah bulan mana cukup! Kita buat hati kita tidak pernah bersyukur...)

Teringat hadis rasullah Sallallahu'alaihi wasallam yang bermaksud : "Berapa ramai orang yang berpuasa tapi hanya mendapat lapar dan dahaga." 

Jan: Semoga kita jangan laaa mendapat lapar dan dahaga jea. Kan? Kan?

2 comments:

Adie Achim said...

Saya selalu rasa inferrior bab agama. Tapi saya rajin baca buku. Kekadang sy dgr org bertelagah pasal hukum/isu agama. Saya akan senyap walaupun pernah baca pjelasannya.

Nong Andy said...

hanya dapat lapar dan dahaga.. itu yang sedih tu..

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home