Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, July 20, 2012

Dairi seorang pensyarah lara: Hari ini dalam sejarah 18/07/12, Bhg 3

Saya mengelamun...

Daripada jauh saya nampak Raja Azmi keluar daripada keretanya. Saya tercegat melambainya. Dia yang berskirt panjang, melambai ke arah saya. Saya tersenyum simpul. Selepas bersalam saya mengajak dia duduk.

" Kita duduk di luar sahaja yea" saya meminta izin. Dia tersenyum dan terus duduk. Dia letakan beg tangan barunya di meja. Saya perasan baru sebab tanda harga masih tidak dibuang. Mungkin dia tidak perasan, he he he.

Sebelum ditanya, saya terus beritahu saya sangat sibuk dan tidak sempat hendak tengok rancangan Masterchef Celeberity Malaysia. Memang pembantu peribadi saya Shafarina ada rakamkannya tetapi saya memang tidak sempat tengok. Sibuk.

Saya beritahu Raja Azmi, minggu lepas Azwan Ali ada talipon saya tetapi kami berbual ringkas, saya terlalu sibuk untuk melayannya. tahulah sahaja bila beliau mula bercakap, payah nek berhenti. He he he. Minggu ini saya sangat sibuk, saya hanya sempat sms kepada Juliza Adliza untuk meminta dia cadangkan katering di rumah saya (sempena kawan baik saya di luar negara datang, Adele).

Untuk menurangkan rasa bersalah saya biarkan Raja Azmi bercerita pula. Semasa Raja Azmi rancak bercerita tentang program masakan dan filem terbarunya tiba-tiba datang seorang pelayan muda bertanya saya " Encik nak makan apa?'

" Saya nak makan awak..." saya buat-buat gatal macam kawan saya yang jadi pengurus bank CIMC.  Sebenarnya saya cilok ayat daripada kawan saya semasa kami berada di Hotel Istana. Kawan saya tu walaupun sudah berbini tetapi gatalnya tak pernah pupus. Orang ada duit katakan... (tetapi kadang-kadang lelaki tidak ada duit pun sama juga).

" Biar betul..." Kata pelayan yang muda, saya agak dalam lewat 20an. Tidaklah lawa mana tetapi ada rupa. Saya beri B-.

Sebenarnya saya bergurau sahaja, walaupun saya banyak duit dan boleh dapatkan mana-mana perempuan sahaja tetapi saya bukan begitu orangnya. Saya tidak pernah menggunakan populariti dan kekayaan saya ke arah itu.

Selepas saya dan Raja Azmi mengoder minuman dan makanan, kami terus berbual pasal pilihanraya umum ke 13 dan apa peranan artis membantu kerajaan. Tiba-tiba saya menerima sms. Bila Raja Azmi nampak muka saya berubah selepas baca sms tersebut, beliau bertanya, "Kenapa ni?.

Saya beritahu Raja Azmi yang saya berpendapat pihak Astro masih berasa hati sebab saya menolak untuk muncul dalam rancangan Chef seleberitinya tersebut.

Untuk musim ke dua ini, Astro masih berminat untuk menjemput saya sebagai salah seorang seleberiti. Dan daripada sumber dalaman Astro, kalau saya menolak, barulah mereka akan offerkan kepada kawan baik saya, Aron Aziz.

Saya bukannya sudah tidak mahu berkerjasama dengan pihak Astro tetapi jadual saya terlalu padat. Jadual saya padat. Pun begitu untuk tidak menghampakan pihak Astro saya sudah berjanji akan muncul dalam iklan rayanya selama 0.38 saat bersama Datuk Siti Nurhaliza, Ustad Donz, Khairul Fahmi, dan Yuna. Ada lagi beberapa artis dan seleberiti terkenal yang lain (yang saya tak kenal pun).

Tahun 2010-2011 saya kerap berada di luar negara berbanding dengan negera sendiri. Saya memiliki rumah di US dan beberapa buah rumah agam di London. Projek terbaru saya adalah kolebrasi saya bersama Adele dan Bon Jovi. Ianya masih di peringkat awal. Banyak perbincangan dan rancangan yang dibuat memerlukan kelulusan daripada pihak kementerian dan jabatan agama. Saya rasa tidak perlulah saya mewar-warkan lagi projek ini selagi ia tidak sah. Namun untuk klip vidio antarangasa saya akan serahkan tugas tersebut kepada Gambit.

Tahun ini juga saya banyak mendapat tawaran, bukan sahaja dari bidang seni suara tetapi juga tawaran lakonan. Sehingga Julai tahun ini, saya lebih sibuk menolak lakonan daripada berlakun. Saya sudah menolak 9 buah filem di mana saya sebagai pelakon utamanya, dan 31 watak sampingan.

Perlu sangat saya tegaskan di sini terutama kepada rakyat Malaysia khasnya. Saya masih lagi berstatus warganegara Malaysia. Khabar angin tersebut tidak benar. Dan kedua, saya mahu masyarakat Malaysia faham saya berlakon bukan kerana wang. 

Saya berlakun kerana mahu memberi mesej kepada masayarakat.  Melalui bidang seni banyak boleh kita ubah pembangunan masyarakat dari segi pemikiran dan falsafahnya. Namun saya sedar amat payah dan sukar dalam masyarakat kita untuk menerima dan memahami mesej. Kadang-kala saya terfikir lebih baik saya menyewa ruang iklan dalam akhbar untuk hantar mesej, he he.

Saya lihat Raja Azmi ralit dengan tabletnya, apa yang dibacanya pun saya tak pasti. Kadang-kadang dia tersenyum. Saya rasa memang benarlah teknologi mendekatkan orang yang jauh tetapi menjauhkan orang yang dekat.

Saya hentikan lamunan saya sekejap, saya nak lihat pelajar-pelajar saya...

Jan: Ada 5 tugas utama pensyarah:  1. Teaching, 2. Learning, 3. Research, 4 Publication and 5. Community services... (Berangan tidak termasuk, he he he)...

4 comments:

LilYLiZ@ said...

hahaha...best

Nong Andy said...

haha.... pensyarah pun manusia juga. jadi boleh aja berangan hehehe...

Xora said...

ada unsur sinikal pada post ni, berkenaan industri hiburan di malaysia. saya suka.

Eja said...

emmm..mmg terpenuh la ari ini 18/7/12 klau gini kn...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home