Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, June 18, 2012

Suntikan BCG dan batuk kering

Masih segar di ingatan semasa saya di darjah 6 di Sekolah Rendah Kebangsaan Kampung Raja (SKKR) . Pada masa tersebut saya dan kawan-kawan kecut perut apabila datangnya sebuah Landrover ke sekolah. Landrover tersebut membawa doktor dan misi (jururawat). Saya rasa sesiapa seangkatan dengan saya pasti ingat apabila cikgu beritahu kita kena buat suntikan BCG, kita takut. 

Kita takut jarum dan misi yang tidak berdiet itu. Kita nampak jarum besar jea...Ingat tak?

Lepas tu kita ejek kawan kita yang menangis apabila kita kena suntik. Lepas tu kita deman tiga hari bila BCG kita bernanah dan akhirnya tinggal parut. Ingat tak kita ketawakan kawan kita sebab parut BCG dia besar! He he, tak cantik bila pakai baju lengankurang (sleeveless) nanti.

Wah indahnya kenangan lalu...(pulak dah)

Sebenarnya suntikan tersebut adalah vaksin BCG (Basille Calmetee et Guerrin). Ia mengandungi kuman Tubercule Bacillius (kuman batuk kering) yang tak aktif. Kuman baik inilah yang akan lawan kuman batuk kering yang jahat nanti. Pelikkan ada kuman baik dan jahat, macam manusia la. Ada yang jahat ada yang puaka. 

Sebenarnya WHO iaitu badan kesihatan dunialah yang mencadangkan suntikan ini diberi kepada penduduk di negara-negara yang banyak kes batuk kering. Dan ianya terutama di negara yang tidak maju atau sedang membangun. Negara maju tidak pula disuntik rakyatnya. Pelik tak? Mungkin negara maju dah bersih kot. Banyak penyakit mereka dah hapuskan dengan cara hidup yang sihat... Ini pendapat saya jea, saya bukan doktor.

Di Malaysia memang kuman ini disuntikan kepada bayi yang baru dilahirkan agar ia tahan daripada jangkitan kuman batuk kering. Dan sekali lagi bila kita darjah 6. 



Namun sekarang bila darjah 6 dah tak ada lagi suntikan tersebut. Zaman saya dulu bila darjah 6 kena suntik sekali lagi, jadi saya ada 2 parut BCG.

Saya ingat lagi betapa lajunya kawan saya lari ke padang sekolah sambil menangis. Ada yang menangis semasa beratur untuk disuntik. Cuma saya jea lain sikit. Terus meraung dalam kelas sebaik sahaja cikgu beritahu SEMUA orang kena suntik.

Jan: Mungkin sejak dariapada kecil lagi hidup saya sering berendan air mata...(sedih la pulak...)

1 comment:

Jankaulu said...

terima kasih, info yg amat berguna...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home