Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, June 20, 2012

Diari seorang pensyarah: Berkawad


JOHAN: Pembarisan Hari Kebangsaan Daerah Rompin 2007 


Seminggu sebelum pasukan QE menjalankan penyiasatan 5S, saya giat mengemas bilik saya yang berselerakan. Tidak mahulah pula apabila pemeriksaan dilakukan nanti, hasilnya bilik saya dikatogerikan tidak kemas dan tidak selamat. Saya mengaku memang dalam keadaan biasa bilik saya tidaklah sentiasa kemas (walaupun setiap semester sepanjang 5 tahun bilik saya sentiasa dicalonkan oleh dekan dan timbalan dekan sebagai bilik terpilih).

Semasa saya mengemas saya tertatap piala kemenangan saya. Dan saya mengimbau kenangan...saya suka.

Kali ini saya mahu bercerita bagaimana berdebarnya saya sepanjang setahun semasa saya belum disahkan jawatannya. Semasa di Kolej Shahputra (kini kolej universiti) saya disahkan jawatan dengan amat mudah, namun di UNITEN untuk disahkan jawatan sebagi pensyarah, selain daripada saya wajib hasilkan kertas kerja (dan bentangkannya di seminar), saya juga mesti aktif dalam kerja non academic. Haaa...

saya sedaya upaya akan sertai mana-mana projek atau majlis. Ini penting supaya supaya dekan dan kolej tahu akan kewujudan saya. Maka pantang ada projek yang diwar-warkan saya join. Kebetulan pula waktu kerja (jam kerja) saya waktu itu ciput sahaja. Sekarang sudah banyak...

Saya banyak join projek, contohnya saya mencemar diri membasuh sekolah sekitar Pekan yang dilanda banjir. Aktiviti sebegini ada masanya ia membawa saya beraksi di pentas di UNITEN Putrajaya. Pada masa itu saya di suruh bawak watak harimau (tapi saya rasa watak kucing). Sampai kini saya masih keliru sama ada watak saya kucing liar atau kucing mengada. Namun saya mendapat sorakan gemuruh. Saya ingat kata-kata Azniza, saya seorang penghibur. Saya teringat juga kata-kata Nor Zuki Wan Isa (kawan baik semasa di UM) yang saya sesuai bekerja di kelab-kelab malam.

Saya malas nak cerita pasal kejadian di pentas UNITEN Putrajaya. Saya malu.

Kali ini saya hendak bercerita mengenai bagaimana saya sertai Pembarisan Hari Kebangsaan Daerah Ropin 2007. Bayangkan saya belajar berkawad. Saya ni berjalan pun tak betul. Namun saya tetap juga join pembarisan yang terdiri daripada hanya 2 orang pensyarah sahaja. Peserta lain daripada bahagian sokongan dan juga pengurusan. Kira wakil pensyarah laaa (pada hal tak ada sapa suruh pun).

Cuba bayangkan saya berkawat. Saya disuruh berjalan macam robot dan paling geram ialah kena sama dengan rakan-rakan yang lain! Langkah sama dengan kawan-kawan lain, angkat tangan tabik semuanya kena sama. Ya hampir sebulan selepas mengajar, pada waktu petang ketika pekerja lain balik ke rumah, saya dengan motornya meluru ke padang. Berlatih.

Setiap kali berkawat rasa jantung nak pecah dan darah menyirap naik. Namun saya kurang tiga kilo akibat latihan kawat tersebut dan juga saya mendapat banyak jerawat (sebab berjemur). Haa..

Berlatih kawad ni juru latihnya suka pekik-pekit. Suka jerit-jerit kuat-kuat. Kadang-kadang terkeluar bahasa kasar. Namun saya tidak pernah dijeritkan walaupun saya rasa sayalah paling buat banyak kesalahan. Kadang-kadang kiri kanan pun saya tertukar. Mungkin saya tidak diherit dan dimarahi sebab saya berstatus lecturer? Atau kalau saya tak jadi lecturer segala kambing rimau keluar dari mulut jurulatih tersebut? Atau kerana saya handsum? Mungkin juga...entah.

Untuk memantapkan lagi persembahan, saya berlatih juga di rumah. Nak ke dapur saya berkawad, nak ke bilik air saya berkawad. Bukan apa bimbang takut kerana kesalahan kita pasukan kita tak menang.

Namun pasukan saya menang! Johan gitu. memang kecut bila semua pasukan berkawad sebab ada di antara pasukan memang dah biasa sangat berkawad seperti bomba dan seangkatan dengannya. Namun semasa berkawad saya di tempatkan di bahagian tengah, mungkin untuk meminuimakan kesilapan. Kalau duduk tepi tersilap langkah, oarang akan nampak.

Saya tidak menyesal kerana menjalani latihan berkawad. Ia sesuatu yang baru ...(yang sumpah saya tak akan buat lagi).

Jan: Pernahkah anda berkawad?

2 comments:

Nong Andy said...

pernah. masa kena orentasi cis!

Jankaulu said...

he he he

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home