Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, January 27, 2012

Komunikasi pada masa tua


Orang lelaki biasanya tidak pandai menunjukan perasaan yang mendalam. Kerap kali juga mereka bukan sahaja tidak pandai tetapi maha ego. Saya ada seorang kawan yang bila dia suka kepada seseorang dia diam sahaja, dia akan selamba sahaja. Kalau orang galak nak kan dia sampai melompat di tepi dinding, dia cool sahaja. Bila orang mabukan dia, dia cool sahaja. Bila orang tinggalkan dia, dia meraung tepi jalan sorang diri...dan menyimpan dendam yang mendalam...(He he he, sayalah tu. Buat-buat kononnya kawan tetapi tulis hal sendiri).

Tetapi posting ini bukan hal saya secara mutlak. Ianya hal komunikasi yang maha penting dalam perhubungan suami isteri. Komunikasi yang saya maksudkan bukan semata percakapan malah perbuatan. Kata seorang kawan sekerja saya jika dia buatkan air kopi hitam pekat, suaminya akan mengerti bahawa itu isyarat dia mahu disetubuhi. Saya mengucap pendek. Hal suami isteri ni kadang-kadang buat saya tak faham. Tapi menarik, haaa...

Kata kawan saya yang kini sudah bercahaya mata, komuniukasi akan menjadi semakin penting bila pasangan semakin tua. Bila anak-anak sudah besar panjang dan sudah mulai lupakan kita sebab fokus kepada bini/laki masing-masing, pasangan kitalah yang memenuhi kehidupan kita. Interaksi akan lebih banyak terjadi antara satu sama lain. Sebab sebelumnya interaksi lebih terarah dalam proses kerana mahu membesarkan anak-anak. Katanya, seolah pakar pulak dalam rumahtangga sedangkan pada masa tu dia masih tidak berumahtangga. Kami masih solo pada masa tu. Kini saya saja solo masih...

Sekali lagi kawan saya tekankan bahawa kita sepatutnya sayang kepada pasangan kita kerana semata-mata kerana sayang. Bukan sebab baik ke, cantik ke atau ada pasangan kita berharta, atau atas sebab-sebab yang lain. Kata kawan saya lagi cinta tidak memerlukan sebab musabak Pulak dah...tapi saya setuju sangat-sangat sebab saya juga tak handsum mana, tak berharta manadan tak bergaya mana. Cuma ada sekeping hati yang suci dan setia (promosi nampak, he he he).

Saya setuju sangat dengan kata-kata kawan saya yang juga merangkap tanah di kampungnya sangat subur untuk tanaman. Tetapi saya nak beli selori sahaja, nak label tanah laman biar sama.

Jan: Abaikan perenggang terakhir..

2 comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home