Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Saturday, January 28, 2012

Itu namanya mencuri!



Saya nak cerita ni. Bila sudah berumur lebih 40 tahun tapi tak kahwin-kahwin, tentulah saya mengelakan diri daripada menghadiri majlis pertunangan/perkahwinan orang. Sebab seolah ada agenda atau jadual selepasnya saya akan jadi bahan jenaka. Lagipun saya sudah terlalu letih dengan semua ini, saya berpendapat adalah lebih bijak jika saya hindari tempat-tempat yang menjadikan hati saya tak selesa bila lihat orang bodoh-bodoh buat lawak satira di sekeliling saya.
Namun semasa muda belia dan handsum dulu (tidak bermakna sekarang saya tak handsum. Handsum juga tetapi jenis handsum umur 40an, tak lah sama dengan handsum muda belia macam dalam majalah Maskulum). Kita sambung tujuan saya menulis. Ya, semasa muda dahulu saya giat juga hadiri majlis perkahwinan. Walaupun tidak potong daging saya buat-buat sibuk di hujung meja. Alih barang-barangm, he he he.
Tapi saya nak cerita pasal orang `curi' daging bukan pasal saya handsum. Ayah saya memang ada kata pemotong-pemotong daging untuk majlis kahwin tersebut ambil daging mentah dan dibawa pulang untuk anak bini tanpa mintak kepada tuan rumah. Masa mereka potong daging siap ada plastik nak isi daging kat pinggang mereka.
Dan tuan rumah pula tak terkata apa (selain berdebar takut daging tak cukup) sebab yang bawa pulang daging tersebutlah yang banyak menolong memotong daging tanpa bayaran. Pelik kan, jika ambil daging kira upah lah pulak, bukan menolong, kan?
Begitu juga bila kenduri masih belum selesai tetapi lauk pauk sudah dibungkus untuk dibawa balik. Sedangkan majlis makan tidak habis lagi, ramai yang datang lewat sikit lihat lauk pauk tak ada (sedangkan kat belakang bangsar ada seperiuk lagi!). Teruk kan. Macam mana la nak berkat majlis kahwin kalau gini rupa bentuk majlisnya...
Selamat datang ke planet bumi...
Jan: Ambil sesuatu tanpa minta izin tuannya iatu namanya MENCURI kan?

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home