Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Sunday, January 8, 2012

Didik anak secara spontan?









Saya senyap jea. Dalam hati saya rasa nak ajar. Rasa nak ajar cara bercakap dengan mak. Kalau anak saudara saya memang dah kena kat situ dah. Tetapi memandangkan budak tersebut anak kawan saya, saya senyap. Saya rasa tidak sopan kalau saya ajar budak tu di depan emaknya (yang berpelajaran tinggi).

Kalau beginilah caranya saya bimbang dalam beberapa tahun lagi anak dia akan tengkeng dia. Mungkin depan orang jugak kejadiannya. Harap-harap bila budak itu besar nanti dia berfikirlah. Tapi boleh main harap-harap ke?

Saya dengar sendiri cara anak kawan saya `arah' maknya ambil buku, ambil itu ini. Dibibikan terus emaknya. Tidak ada pun perkataan `tolong'. Dan tidak ada perkataan `terima kasih' selepasnya.

Saya yang tercongok depan tu rasa janggal dan malu. Saya buat-buat main sms. Memang dulu ada kawan saya ni beritahu anak-anak dia ni jenis tak dengar kata, tak fikir panjang macam adik beradik suami dia.

Tapi orang selalu kata budak-budak memang begitu... Ya la masih budak tetapi kalau tak diajar tidak akan belajar kan?. Tapi dalam Majalah Fardu Ain tu dia ada beritahu kanak-kanak dilahirkan bak kain putih...

Hendak salahkan emakbapak 100%, tidak adil sebab makbapak balik rumah lewat petang. Balik letih pulak. Tetapi kalau nak salahkan jiran atau kerajaan Barisan Nasional lagi tak kena...

Macam mana yea nak didik anak? Kita kena belajar dari buku ke? Atau ikut cara mak ayah kita didik kita? Atau buat la apa yang patut ikut kepala otak kita sendiri iaitu buat secara spontan jea...

Jan: Boleh ke didik anak secara spontan?

1 comment:

Sasikala said...

Dye kena spontan dan ikut cara mak ayah jugak sir, actually dye kena ikut semua cara sir sebab anak2 sekarang multi-talented������

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home