Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, December 30, 2011

Nasib dia...nasib kita? Haaa...





Kawan-kawan saya yang berkahwin tidak pernah menalipon atau sms saya bila mereka tengah bahagia dengan pasangan masing-masing tetapi bila ada masalah, mereka sms atau kol sampai berjam-jam... Tidak pernah kawan-kawan saya kol bila mereka sedap buat seks atau sedang bercuti dengan keluarga mereka untuk menceritakan kesedapan yang mereka alami tersebut. Ini adalah kenyataan.


Kawan saya kena pukul lagi. Saya tidak boleh cakap apa-apa kerana dia sudah besar panjang. Dia boleh report polis dan sebagainya. Dia juga boleh bunuh suaminya dengan alasan pertahankan diri seperti cerita dalam tv. Dia masih ada ayah dan mak dan adik beradik untuk mengadu, juga pejabat agama. Saya tidak boleh buat apa-apa saranan tegar sebab kisah-kisah dalam rumahtangga tak menentu pulangannya. Kadang-kadang seolah berjudi. Maksud saya suatu perjudian yang halal...


Yang saya tahu berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Dan saranan saya memang tidak sesuai dengan situasi yang dialaminya sebab dia sendiri kena bangun dan ambil tindakan... Dia pun bukan perempuan bodoh, dia ada degree, atau pulangkan sahaja degree tersebut? Haaa...


Suaminya jenis panas baran, dulu dia ada cerita suaminya tendang dia tetapi suaminya terjatuh semasa nak menendang dia sebab dia ada kerusi di hadapan. Suaminya marah sebab dia jenis `menjawab' mulut. Maklumlah cikgu, dah terbiasa bila pelajar tanya, kena jawab. Namun akhirnya beberapa jam kemudian mereka berbaik dan lakukan seks atas kerusi. Saya tidak tahulah macam mana mereka lakukan seks atas kerusi dan bagaimana posisinya tetapi posting kali ini ialah pasal betapa susah dan kompleksnya sebuah perkahwinan (walhal tidaklah sekompleks mana).


Dia beritahu hidupnya menderita, suaminya ada ugut mahu serang dia di tempat kerja (bilik guru) dan sebagainya. Banyak yang dia cerita kepada saya. Saya tersandar di tepi dinding sambil sekali-sekala menyuap roti gadeniar (yang jenis diet) ke dalam mulut. Saya mendengarnya sehingga bateri hp saya habis dan terpaksa cas kat plaq tepi dinding tepi katil saya...saya duduk bersandar.


Saya mendengar-mendengar dan mendengar...


Jan: Saya ingat dulu dia kata, dia mahu kahwin sebab dia nak ada orang melindunginya...dia pilih suaminya sebab suaminya rajin sembahyang. Demi allah itulah kata-katanya...yang saya ingat sehingga hari ini.

1 comment:

Nong Andy said...

wah.... aku nak berkata. tapi tak terkata-kata.. ini bahagian dia. bahagian kita? kita tak pernah akan tahu esok akan jadi bagaimana.. itu rasia tuhan

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home