Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, October 20, 2011

Tanya Jankaulu 2

Soalan: Salam Encik Jankaulu,Terlebih dahulu saya mengucapkan berbanyak terima kasih kerana selain daripada mencara hal keburukan rumahtangga kawan-kawan dan masyarakat Melayu kita, blog En Jan juga ada menyelitkan unsur ilmu pengetahuan, panduan (dalam bentuk sindiran) dan lawak jenaka yang ketara.
Saya ada satu masalah untuk dikongsi. Ceritanya begini, suami saya meninggal dunia setahun lalu akibat kemalangan jalanraya. Suami saya agak berada (walaupun tak handsum mana) dan berjawatan tinggi. Beliau ada meninggalkan harta yang kini dalam proses untuk mendapatkan surat faraid dan pentadbiran harta dari Mahkamah Tinggi. Itu tidak menjadi masalah kerana saya percaya pembahagian akan dibuat secara adil.
Apa yang menjadi kemusykilan saya ialah caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) suami saya. Ia telah dikeluarkan tanpa menunggu surat pentadbiran harta dari mahkamah. Wang itu dikeluarkan oleh bapa mentua saya kerana dia adalah penama caruman KWSP suami saya. Beliau berkata saya dan anak tidak berhak langsung ke atas simpanan itu dan ia adalah wasiat daripada arwah suami.
Kini saya semakin menghadapi masalah kewangan kerana membesarkan 5 orang anak tanpa mempunyai kewangan yang sempurna. Usaha terbaru saya sudah bekerja semula untuk menampung perbelanjaan anak-anak dan keperluan kami. Oleh kerana hubungan saya dengan ibu/bapa mertua hanya suam-suam kuku, saya rasa saya tidak akan dapat sesen pun duit tersebut sebab mereka bertegas duit tersebut adalah milik mereka.
Saya sedar saya bukannya menantu pilihan mereka, walaupun saya sudah melahirkan 5 orang cucu mereka (lahir secara normal), mereka tetap tidak menerima saya seadanya kerana saya seorang sahaja menantu mereka yang dah la tak lawa tetapi tak ada degree.
Soalan saya apa yang patut saya buat?

Yang benar,

JMB

(Janda Malang Bertimpa-timpa)



Jawapan: Ambik degree dan sertai bengkel kecantikan.

2 comments:

Nong Andy said...

Adus!!! berat juga kes ni.. tapi memang byk berlaku!

Jankaulu said...

tadi pun masa saya makan dengan kawan, saya dah dengar 2 kes lagi...emmm.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home