Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, September 7, 2011

Rekod saya paling buruk




Dalam 15 tahun mengajar subjek ekonomi, rekod saya yang paling buruk adalah 44% pelajar saya gagal dengan cemerlang dalam subjek ekonomi (UiTM). Banyak kan?

Namun jika lihat dari segi positif lebih daripada separuh pelajar saya lulus ekonomi. Dan lebih positif lagi saya mengajar 8 kelas, 12 section. Pagi petang dan adakalanya malam. Nasib baik subuh tidak dibenarkan ada kelas. He he he.

Pengalaman saya, jika subjek ekonomi, pelajarnya lulus 60% ke atas adalah suatu yang boleh dibanggakan. Dan kalau 80% pelajar lulus ianya tahap cemerlang dan jika 100% pelajar lulus, ajaib!

Namun ia juga bergantung kepada pelajar kita. Saya pernah ajar pelajar matrikulasi Kementerian Pendididkan, dan saya pernah ajar pelajar diploma (yang hanya dapat 3 kepujian dalam SPM). Dua situasi yang berbeza, malaslah saya nak menerangkan dengan detail...apa yang terjadi dalam kelas dan kaitannya dengan tekanan darah tinggi saya, he he he.

Jan: Walau macam manapun saya suka mengajar, ianya buat saya rasa diri saya penting kepada dunia dan masa depan orang lain...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home