Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, September 15, 2011

Majoriti yang salah...




Dulu saya buat satu ekpriment dalam kelas saya. Saya tanya pelajar saya sama ada setuju atau tidak kuliah minggu depan dibatalkan atau ditangguhkan, hampir semua pelajar angkat tangan tanda setuju... Wal hal silibus masih tidak habis lagi dan masa saya terlalu suntuk dah. Tapi majoriti setuju!

Majoriti tidak semestinya betul. Saya mesti mengikut ketetapan jadual dan imbangan minda saya sama ada tindakan itu perlu atau tidak. Saya tidak akan meletakgunakan sistem demokrasi kerana sistem ini juga ada kelemahannya.

Adakah sebagai pemimpin kita mesti menerima permintaan majoriti rakyat, memenuhi keperluan mereka (kalau tak mereka tak akan undi kita?)? Dan persoalannya cerdikkah rakyat kita dalam menilai apa yang terbaik untuk mereka? Bagaimana tahap pelajaran masyarakat kita, corak kehidupan dan apa bahan bacaannya? He he he.

Kita ada konsep demokrasi terpimpin, yang membawa makna pemimpin membawa negaranya ke suatu arah pembangunan yang pemimpin itu yakin akan definasinya dan destininya. Pemimpin memimpin rakyat melaksanakan apa yang mereka (para pemimpin) rasa betul tanpa melihat kepada bantahan rakyat. Kerana ada sesuatu dasar mengambil kesan yang lama untuk melihat kejayaannya.

Jan: kumpulan minoriti, h e he he...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home