Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Sunday, September 25, 2011

How to win friends and influence people - Dale Carnegie



Saya ada seorang kawan yang ramai orang tak sukakannya. Kadang-kadang saya sendiri fikir dia sedar ke tak? Dia sedar tak ramai kawan-kawan lain rimaskannya. Biasanya dia selalu mahu menunjuk dia betul. Dan bila dia betul betul-betul, makin orang meluat kat dia, bukannya kagum.
Saya tidak peduli jika dia tahu segalanya tentang isi dunia dan seluruh jagatraya ini. Saya tak kisah jika ada ramai yang lebih cerdik daripada saya. Yang saya kisah ialah dia kadang-kadang dia membuatkan saya serba salah. Kadang-kadang kawan-kawan saya beritahu jangan jemput dia jika saya nak bersama kawan-kawan yang lain! Kesian dia kan?
Saya akui saya tidaklah ramai kawan. Saya pemilih. Dan saya juga ingat mak saya kata di mana saja kita berada, ada orang suka kita dan ada orang tak suka kita... Tak kanlah semua orang suka kita kan, he he he. Nabi pun ada orang tak suka.
Namun posting ini bukan pasal nabi, atau pasal kawan saya. Ia adalah mengenai buku motivasi yang saya beli. Buku ini bukan buku yang baru saya beli, buku ni dah lama beli. Cuma minggu lepas saya membacanya kembali untuk menyedarkan saya. Bukan tak ada buku yang belum dibaca tetapi buku ini best.
" ...many people fail to make a favorable impression because they don't lisent attentively. "They have been so much concerned with what they going to say next that they do not keep their ears open...." (muka surat 91)
Haa... bila orang bercakap kita kena dengar betul-betul. Jangan fikir sangat apa yang kita nak balas balik. Ada orang bila bercakap balik sibuk selit memberitahu yang dia hebat sampaikan tak ada kena mengena dengan isi cerita kawan yang tengah luah cerita...haaa.
" Very important people have told me that they prefer good liseners to good talker, but the ability to listen seems rarer than almost any other good trait" (muka surat 91).
Haa... penting tau kita mendengar dengan baik. Pendengar yang baik bila mereka jawab kembali, jawapan mereka valid. Ni mana nak beri jawapan atau tindakbalas yang baik jika kita `sama naik' bercerita, he he he.
Pernah tak kita beria-ria sangat mengatakan seseorang itu salah. Dan kita bukan main gembira lagi bila memang orang itu salah. Kita siap cakap `orang kata tak dengar, ambik kau!". Pernah tak? Atau kita suka sangat bila dia salah, he he he. Tapi dalam buku ni kata:
"Even if we are right and the other person is definitely wrong. We only destroy ego by causing someone to loose face... i have no right to say or do anything that disminishes a man in his own eyes. What matters is not what i think of him, but what he thinks of himself. Hurting a man in his dignity is a crime" (muka surat 226).
Kita tak, sesetengah kita memang bertujuan untuk menjatuhkan air muka depan orang ramai. Kita jelah yang betul. Kita hebat, orang lain salah. Huh. Kadang-kadang kita tak sedar perangai buruk kita.
Buku ini setebal 276 muka surat. Bahasa inggerisnya mudah, bukan jenis payah. Cuma dalam buku ni banyak cerita yang ada juga saya tak berapa faham. Cerita-cerita ni nak beritahu kita tentang sifat manusia...
Dalam buku ini juga ada disarankan jika kita nak beritahu seseorang hal buruknya/perkara buruk molek kita beritahu hal yang baik dulu, jangan tup-tup terus kritik/bubuh jea lagaknya. Haaa...
" It is always easier to listen to unpleasant things after we heard some praise of our good points." (muka surat 205). Haaa...
Contohnya, kalau suami/isteri baru balik penat bekerja, jangan kita terus terkam cerita perangai buruk anak-anak kita. Cuba buka cerita yang elok-elok dulu dan kemudian susun ayat yang elok untuk cerita yang si Baharin (nama samaran) anak kita tercurah kicap cap kipas udang di tai/selendang suami/isteri kita yang dibeli di Itali...
Jan: Tak pernah terniat untuk mempengaruhi sapa-sapa supaya menjadi kawanku...he he he

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home