Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, September 9, 2011

Berita Harian Online | KWSP digesa beri dividen sejajar prestasi



Orang macam saya ni memang bergantung sangat kepada simpanan KWSP selepas bersara. Bukan apa, contohnya selepas bersara pun saya masih lagi kena bayar pinjaman perumahan selama 10 tahun dan ia melibatkan ratusan ribu juga. Maka saya menyokong benar agar KWSP beri dividen yang mengikut pasaran/prestasinya.
Mengenai kehebatan KWSP kita, memang seluruh jagatraya dah tahu yang sistemnya antara terbaik di dunia. Dan dana terkumpul juga antara terbanyak di dunia. Kita tak nak nafi, maka `terjemahkanlah' ianya dalam bentuk dividen.
Saya bukannya gesa mereka aktif berniaga (bimbang bangkrap pulak, he he he) tetapi tentulah kumpulan jumlah wang yang banyak itu, kalau diperam pun membawa kepada jumlah pulangan yang tinggi. Dan kita sedia maklum masa kini (dari dulu, hehehe) pulangannya adalah rendah bagi setiap individu pencarum (akhir tahun). Sebab itulah ada sistem yang kita boleh ambil dan laburkan dalam unit teras (trust).
Saya pecaya sangat keperluan terhadap wang, semakin kita dewasa akan semakin tinggi. Bila kita sudah berumur kita juga mahu dapatkan yang terbaik walaupun hanya keperluan, bukan kehendak.
Jan: Terkenang kepada ayah kawan saya, dia yang dah pencen beritahu kawan saya nak bayar sewa rumah pun mintak kat dia...no komen (buat masa ni).

Berita Harian Online KWSP digesa beri dividen sejajar prestasi

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home