"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, September 22, 2011

Ambik kau! Bahagian 3 (season finale)

Saya kumpulkan segala kekuatan dan bangun berdiri, saya kata:

“Kalu tok iman tok leh ( terjemahan = tidak dapat) nasihat orang macam ni, biar saya nasihat ” . Saya pandang tepat kat muka tok iman yang sudah separuh abab umurnya. Saja saya nak heret tok iman dalam isu ni, biar tambah dramatik. Tok iman terlopong…

“Bo kahwin (terjemahan = setakat kahwin) tapi tok tanggungjawab wat gape? Baik jadi kambing. Anok berceridar (anak ramai) bini tok cara (kebajikan isteri tak ambil tahu). Bini lari rumah orang tok tahan prangai mung, bini mitok beras rumoh orang nak makan. Bukan kita tok tahu, sekampung tahu! Orang leni nok gi bulan doh, nok gi planet Marikh pulok. Anok bini kita merempat!" Lancar mulut saya melafazkan dialog. Tahniah untuk saya.

Saya lancar je buka aib dia. Biarlah saya berdosa pun, saya nak ajar dia kali ni. Bukan sekali dua dia malukan saya. Bukan.

Saya lihat muka tok iman serba salah, dia terlopong dan agak terkejut beruk bila lihat saya jadi `hulk'. Beberapa orang yang lain yang berada di serambi cuba mententeramkan Jimang.

" Gini lah kita orang Melayu islam, ginilah rupa. Ambik air mayang berkoloh doh, cakap agama lebat tapi dok besarkan diri, dok ngata orang. Rumohtangga sendiri macam kandang babi". Saya sambung lagi dengan nada tegas.

Habis jea saya kata gitu, saya terus bersalam dengan tok iman (yang masih lagi terpana). Selepas saya ambik selipar saya di rak, saya terus turun melenggang pulang.

Jan: Masa saya turun tu saya rasa puas sangat. Macam buat seks dengan 7 0rang sekaligus!.

2 comments:

Eja said...

semakin berani....masa mengajar segalanya..

Umar said...

betul k.ja....masa mengajar segalanya....keyakinan melalui pengalaman....

bravo kepada 'Saya' (Ambik kau! Bahagian 3(season finale)....itu yg sepatutnye diajar kpd mulut org yg kurang ajar....kesabaran manusia nih ade hadnye.... :)

.