Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, August 2, 2011

Tok Aji Serban (kehendak dunia batinku)

Semalam sebelum pulang ke rumah, saya singgah di bazar depan taman perumahan saya. Saja nak meninjau keadaannya. Nak tinjau banyak perkara. Oleh kerana pada masa tersebut dah nak dekat pukul 7 petang, saya dapati banyak makanan dah habis.
Saya hajat nak makan kueh tok aji sereban. Entahlah, tiba-tiba rasa nak makan. Jarang orang jual kueh tok aji sereban. Kalau bulan puasa mungkin ada. Sebab tu saya cari.


Tok Aji Serban... di mana kau?



Tetapi tak ada dijual pun tok aji serban. Pada itu saya perati. Rata-rata makanan mahal...? Atau saya yang tak ada duit? Contohnya saya dapati kueh beleder (agar-agar) simple (yang bubuh sirap sahaja) 3 keping untuk nilai wang seringgit. Kepingan itu amat kecil...



Saya tak beli sebarang kueh, tok aji serban tak ada galang gantinya...



Saya dapati ikan juga mahal harganya, ikan kembung harganya RM4. Dan sayur tak boleh beli sedikit! Saya rasa kalau orang yang ada keluarga ramai, lebih menjimatkan kalau masak. Kalau masak lebih boleh pakat tukar dengan jiran-jiran. Tapi entahlah, mungkin tak ada masa. Tapi kalau ada masa bertukar masakan best jugak kan?.



Walaupun saya tak beli apa-apa, saya sampai rumah lewat sebab saya habiskan masa mencari kereta saya. Saya tak ingat saya parking kat mana...



Jan: Saya menahan lapar, dahaga, letih dan hampa...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home